maandag 6 januari 2020

Staf Boone en Mario Willems wonen niet langer 
onder hetzelfde koersdak

Mario Willems, die op 17 juni (zelfde geboortedag nièt -jaar als onder anderen Eddy Merckx, Adrie van der Poel, Sven Nys, …..) de gezegende koersleeftijd van 47 jaar bereikt, mag dus als de Vlaamse (nòg twee jaar oudere) Davide Rebellin aanzien worden.

Merkwaardig aan het begin van zijn zilveren seizoen als elite zonder contract is dat hij niet meer onder hetzelfde koersdak woont als Staf Boone. Mario, die globaal 406 overwinningen behaalde, ruilt de Kingsnorth International Wheelers in voor het Shifting Gears van Hakim (betekent wijs en rechtvaardig) Verbeure
Wie had dat voor mogelijk gehouden dat de twee onafscheidelijken na elf (!) campagnes nog uit mekaar zouden gaan?
“Van een vechtscheiding is geen sprake”, schatert Staf, “zelfs niet van een echtscheiding want dat kun je enkel wanneer je getrouwd bent en dat waren wij bepaald niet. Mario kon eenvoudigweg betere faciliteiten genieten bij Shifting Gears en dus heb ik geen moeite met zijn keuze. Wij kunnen nog steeds door dezelfde deur en dat zal, wat mij betreft, niet gauw veranderen.”
“Ik was vooral op zoek naar een nieuwe uitdaging, trouwens: verandering van spijs doet eten”, specifieert Mario. “Fun staat daarin voorop, al zal ik gelijk opnieuw mijn stinkende best doen om eruit te halen wat erin zit.”
Mario bleef in 2019 steken op vier overwinningen, waarmee hij onder zijn langjarige gemiddelde bleef. Hoofdoorzaak was een kwalijke val op 1 mei in Meigem waarbij een spier in de schouder afscheurde en hij enkele ribben brak, waarmee hij anderhalve maand aan de kant moest blijven en waardoor zijn openingszege (in Schuiferskapelle) tot half juli op zich liet wachten.

Mario zal bij Shifting Gears 2020 aardig omringd zijn door Dries Claes, Maxim Degreve, Hans Dekkers (Ned.), Berre Delesie, Eamon Lucas  (V.St.), Gil Meheus, Aloïs Mus, … Deze kliek garandeert een zware voetafdruk op het regionale circuit.
“Hoelang ik het nog uitzing?”, anticipeert Mario de volgende vraag. “Dat weet ik niet. Zolang ik er plezier aan beleef en niet te diep onder mijn niveau terugzak, dan zal ik de eer aan mezelf houden maar zover zijn we nog niet, ik voel mij nog steeds performant genoeg om door te gaan.”
Ondertussen is de opvolging wel al verzekerd. Mario’s zoontjes Warre en Lars amuseren zich kostelijk in de veldritten van de LRC en dat zal op termijn wel naar meer smaken. De wielerdynastie-Willems is dus nog lang niet opgedroogd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten