dinsdag 19 december 2023

52-jarige Wim FEYS hemels blij met zijn nieuwe uitdaging

 

Wim Feys (°1971) verjaarde zaterdag net als onder anderen Tommasso De Pra(°1938, de onverlaat  die in de Tour van 1966 zijn nobele medevluchter Willy In ’t Venén de dagzege én le maillot jaune afhandig maakte), Charly Mottet (°1962), Niko Eeckhout (°1970), Jo Planckaert (°1970), Gil Gelders (°2002), …

 



Wim verraste de samenleving eind april met de melding dat hij aan zijn laatste halfjaar begonnen was bij EFC - L&R - Van Mossel The Lead Out Cycling Academy. Velen dachten onterecht aan een dronkemanseed en dus verkast Wim na bijna een kwarteeuw een ploegleider te zijn geweest van Vlaamse beloften naar het Nederlandse continentale team VolkerWessels, waarvan ook 22-plussers deel uitmaken.


“Néén, andere noemenswaardige aanbiedingen kwamen niet op mij af”, bekent Wim. “Vrijwel alle andere teams zouden wel een keer met mij klappen maar lieten zich niet meer horen. Zonder vragende partij te willen zijn contacteerde ik zelf één team waarvan de sterkhouder het meerdere keren vertikte om terug te bellen tot ik uiteindelijk uit hem moest sleuren dat het niet voor 2024 zou zijn. Oké dan.”

 

“Een totaal ander gevoel viel mij te beurt toen ik in juli tijdens de SD Worx Classic in Tubeke aangesproken werd door Tim Lacroix die mij meteen in contact bracht met sportief verantwoordelijke Allard Engels om voor VolkerWessels (opgestart in 2018 met Nieuwgein als uitvalsbasis) te werken. De bestaande structuur en de werking stonden mij van meet af aan zodat ik niet al te lang moest nadenken om toe te happen. De Hollands directheid haalde het ook dit keer van de Vlaamse lankmoedigheid.”

 

Wim had geen vinger in de pap bij de samenstelling van het effectief, dat was ook niet nodig en toch werd het geen totale stap in het onbekende want Wim treft er twee ‘oude’ bekenden, de de broers Jago en Thimo (die in 2017 én in 2018 de Memorial Danny Jonckheere won) Willems die Wim onder zijn hoede had bij EFC-L&R-Vulsteke terwijl de nog maar 21-jarige Mats Omloop overkomt van Mini Discar. 

Voor de rest zijn het, op de Brit Finn Crockett na, allemaal Nederlanders die de dienst uitmaken, onder wie enkele overjaarse zoals de 34-jarige Bert-Jan Lindeman (die in 2015 voor LottoNL-Jumbo een dagzege behaalde in de Vuelta) en de nog steeds niet af te schrijven 35-jarige Coen Vermeltfoort (met een aardig rijtje overwinningen, ook op de uci-kalender en waarvan nog drie in 2023: de Ster van Zwolle, de Ronde van Overijssel en een dagzege in de Poolse Course de la Solidarnosc).

De overige Nederlanders hebben meer toekomst en al zeker de benjamins Jente Klaver (°2003), Elmar Abma (°2004, de kampioen van Nederland der beloften in 2022) en Tom van Herwaarden (°2005). 

 

“Met dat effectief kan ik zeker naar de oorlog en dus ik zie het helemaal zitten”, benadrukt Wim. “Zoals verandering van spijs doet eten, zo zal verandering van coureurs en koersen mij inspireren tot nieuwe belévenissen, opgelijst met mijn karrevracht ervaring. Met VolkerWessels (een gigant in de bouw en aanverwanten met 17.000 tewerkgestelden) zullen mijn discipelen aardig wat 1.1-wedstrijden in Vlaanderen kunnen rijden alsook de weinige overgebleven kermiskoersen (el.ind.). Voor mij zal 2024 geslaagd zijn indien dit team nòg beter deed dan in 2023 waarbij mijn opdrachtgevers vaststellen dat ik daartoe aardig heb bijgedragen.”

1 opmerking:

  1. Daar twijfelen we niet Ann, dat je uw ervaring en rustige uitstraling naar de ploeg naar goede uitslagen zal leiden

    BeantwoordenVerwijderen