zaterdag 20 juni 2020

“de koers is van ons” pleit zowaar voor
de revival van de … kermiskoersen of:
Het reanimeren van mummies

Op zondag 5 juli is er in Rotselaar de G.P. Vermarc Sport, een … kermiskoers die his airness Guy Fransen bewust met grote K wil geschreven zien “want het initiatief verdient enige reflectie en straks misschien ook bewondering in de wielerwereld, en laat de verantwoordelijken er ook enige lering uit trekken”.
Volgens de zelfverklaarde Bicycle Guy kost dit toegedicht “rolmodel’ zo’n 7500 euro en er zal nog wel 2.500 euro aan onkosten voor seingevers bijkomen maar daarvoor heb je volgens Fransen een dag wielerpret in de gemeente. Hij lult dus maar wat uit zijn nek: de organisatievergunning kost 3865 euro, het prijzengeld bedraagt 5020 euro. Daar komen nog kosten bij voor de politie, de hulpdiensten en de signaalgevers.
By the way: in juli mogen toch maar uitsluitend oefenkoersen worden georganiseerd of knijpt mister Reglementitis Smets voor één keer een oogje dicht? 
Een dag koersplezier, poneert Fransen? Alsof het publiek er al van ’s morgens op afkomt en er na afloop nog lang nablijft. Wat is hij een koersvreemde snuiter.
En wees er maar zeker van dat de G.P. Vermarc Sport een éénmalige bedoening zal zijn. Fransen gaat niettemin op zijn elan door want Belgian Cycling heeft (volgens hem) aan het project stevig meegewerkt want “Algemeen directeur Jos Smets is al jaren pleitbezorger van de koersen onder de kerktoren én is van mening dat de wielerinstanties met een zo eenvoudig mogelijk draaiboek over kosten en baten de boer moeten opgaan om opnieuw organisatoren te vinden. Want laat duidelijk wezen: er werd de voorbije jaren stevig gehakt in de Kermiskoers. Welnu, dit was een voorbeeld hoe het kan.”
Ik geloof nooit dat dit Smets' visie is. Dit zou zoveel zijn als het reanimeren van  … mummies! De kermiskoersen zijn de voorbije decennia een stille dood gestorven. Hoe zou het komen er zoveel weggevallen zijn? Er blijven er geen dertig palliatief over en ook Wanzeel Koers, de jaarlijkse opener, houdt het na veertig jaar voor bekeken. Het sop is de kool niet meer waard. In de afsluitende editie kwamen er 101 renners op af van wie slechts een handvol contractrenners, die wel de top drie innamen: Jordi Meeus (SEG), Enzo Wouters (Tarteletto-Isorex) en Jesper Rasch (SEG). Dat zijn toch geen namen waarvoor je een Elite Ind. organiseert? Zij mogen trouwens ook deelnemen aan een veel prijsvriendelijker 1.12A.

Hoe kwam het dat men reeds heel lang de liefhebbers (nu de eliten zonder contract & de beloften) liet deelnemen aan de koersen Elite Ind.? Niet om’de hoop’ te vullen maar om een ‘hoop’ te hebben.
De kermiskoersen waren/zijn overwegend ‘Feesten van List & Bedrog’ met de bookmakers als partners in crime, met verrassende winnaars, met lachende tweedes en derdes, ... Ik kan mij voorstellen hoe Patrick Lefevere (sic) staat te popelen om er zijn discipelen in los te laten. 
Uiteraard moet je initieel mee zijn in de beslissende ontsnapping om aan de echte en aan de virtuele prijzentafel aan te schuiven. Geef toe: (sic) stichtend wielrennen waarvoor de chef sport van “de koers is van ons” nu een lans wenst te breken. Een beetje ernst aub!

Toch volhardt de even betweterige als koersvreemde Fransen voor zijn back to basis, lees: terug naar àf: de coureurs, de kerktoren, het publiek, de lokale ondernemers, géén pretentie als de ingrediënten van het ‘herborene’, eigenlijk de reanimatie van een mummie die al gauw 12.500 euro. Indien de lokale ondernemers dat zouden ophoesten dan zullen het er 100 moeten zijn om er elk 125 euro voor over hebben of 50 van 250 euro. Ga ze maar eens zoeken in deze post-coronatijden.
Een alternatief voor de uitgestorven kermiskoersen kan de categorie 1.12A zijn met 1500 euro prijzengeld en een organisatievergunning van 299 euro plus kosten voor politie, hulpdiensten en signaalgevers. Het kostenplaatje van deze koersen bedraagt dus ongeveer een vijfde à een zesde van deze der Elite Ind., het deelnemersveld zal er niet minder om zijn want Belgische eliterenners en u23 met contract (ook van continentale teams) mogen eraan deelnemen. Enkel renners van ProTourTeams en van WorldTourTeams hebben géén deelnamerecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten