woensdag 26 september 2012


Philippe Gilbert verdient eigenlijk 
meer dan één regenboogtrui
Jacques Anquetil, Gino BartaliFred De BruyneRoger De Vlaeminck, Philippe Gilbert, Sean Kelly, Raymond Poulidor, Erik Zabel,... wie hoort nièt thuis in dit rijtje?
Het antwoord luidt: ... Philippe Gilbert want hij werd, in tegenstelling tot de andere voornoemden, wèl de oververdiende wereldkampioen. Natuurlijk gun ik het hem. Hij is niet de wereldkampioen van 23 september 2012 en van die luttele kilometers in Valkenburg maar van de meerdere voorbije seizoenen. Driemaal op rij was hij de vorige jaren de primus inter pares. En zoiets wettigt niet één maar meer regenboogtruien. Onder meer Paul Rigole, mijn poëtische soulmate (sorry Paul dat ik mij op jouw hoogte hijs), zal aangenaam schrikken van deze gemeende quote.
Van de mens Philippe Gilbert werd ik, word ik en zal ik evenwel nooit vrolijk worden. Een irritant voorvalletje uit zijn tienertijd ligt daaraan ten basis.
Ik wil zelfs een beetje pleitbezorger spelen voor Phil. Her en der lees ik dat hij aan een miserabel seizoen bezig was. Miserabel! Minder, dat zeker! In Sanremo en Vlaanderen zakte hij lelijk door het ijs. In de Amstel Gold Race (zesde), La Flèche Wallonne (derde) en Liège-Bastogne-Liège (16de) was hij meer dan halvelings op de afspraak. In de Tour haalde viermaal de top-tien van de daguitslag en in de Vuelta veroverde hij twee dagzeges. In Valkenburg kreeg hij alsnog een orgelpunt op zijn onvoltooide symfonie. Voor dergelijke prestatiestaat willen zelfs een aantal toppers bij voorbaat tekenen. En ik zie hem komende zaterdag met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voor de derde keer de Giro di Lombardia, naar mijn gevoelen de mooiste klassieker, winnen.
Philippe Gilbert werd niettemin door het strenge wielerpubliek onder curatele geplaatst. De man in straat linkte zijn wegdeemstering aan overmatig ... dopinggebruik de voorbije jaren. Alsof hij de aan ultrafijne mazen van het controlenet kon ontsnappen. Zou er de voorbije drie jaar één coureur meer gecontroleerd zijn als Gilbert? Ik dacht het niet, néén! Het zal wel aan de winter en bijgevolg de eerste seizoenshelft van de decompressie gelegen hebben, zal ik nu opeens naïef klinken. In Monaco zijn er nogal wat verlokkingen meen ik (uit goede bron) te weten en wie bemiddeld is, kan er zich à volonté van bedienen. Zou het daarom zijn dat Tom Boonen er zich wijselijk uit de voeten heeft gemaakt? 
Hoe zal Philippe Gilbert als de regérende wereldkampioen overwinteren in het mondaine oord?
En hoe pareert hij de onmiskenbare vloek van de regenboogtrui? Hij zou nu al zijn zinnen hebben gezet op Sanremo en Vlaanderen maar zeker dàt zijn koersen die tijdens de winter worden gewonnen.

1 opmerking:

  1. Af en toe is het inderdaad een beetje "aangenaam schrikken", Bernard. Maar voor één keer geen probleem... Ik ben ook al benieuwd hoe Philippe Gilbert zal omgaan met "de vloek van de regenboogtrui"... Hem misschien bezweren door meteen Milaan-San Remo te winnen?

    BeantwoordenVerwijderen