maandag 23 augustus 2021

Verrassende titelvoerder bij de beloften

 

Maarten VERHEYEN 

toch niet helemaal out of the blue

 

Maarten Verheyen aanzie ik meer als de titelvoerder van één namiddag dan van het hele seizoen.

“Begrijpelijk”, geeft Maarten ootmoedig toe. “Ik kende evenwel een moeilijk begin wegens valpartijen in de Rik Van Looy en in Pérenchies (Fr.). De Ronde van Oost-Vlaanderen bracht mij terug en deed mij in mijn kansen geloven voor dit BK. Door dubbele materiaalpech reed ik in Bertem, op mijn gedroomd parcours, achter de feiten aan en vreesde voor de finale. Ik vermande mij en kwam met Lennert Van Eetvelt afgescheiden uit de laatste bocht en hield stand. Het was dus geen sprint maar een magistrale finish. Het kwam erop aan om mij uit de voeten te maken voor Thibau Nys die zich, met twee dagzeges in zowel de Ronde van Vlaams-Brabant als van Namen, tot de absolute topfavoriet had geprofileerd.”

Maartens vorige overwinning dateert al van 14 juli 2017, de openingsrit der OberÖsterreich Rundfahrt, waarin hij het haalde van onder anderen Thymen Arensman, momenteel voor Team DSM aan de slag in de Vuelta. Maarten kon niet bevestigen in dit werk.

“Mijn lichaamsbouw veranderde zodat de echte hoogtemeters niet meer aan mij besteed waren, de Vlaamse nog wel”, legt Maarten uit. “Ik moet het nu van een harde koers hebben die mij toelaat aan de finish mee te spelen zoals in Bertem.”

Maarten behaalde in Bertem pas zijn vierde overwinning ooit na Autre-Eglise (bij de 12-jarigen) en Libersart (bij de 13-jarigen). Zijn eerste drie campagnes als belofte verliepen flinterdun, hij liet zich enkel opmerken met een tweede plaats (na Stijn Siemons) in de Trofee van Oost-Vlaanderen 2019 in Pollare. Zo’n dichtste ereplaats (na de aanstaande eindwinnaar Gust Lootens) behaalde hij ook in de openingsrit der Ronde van Oost-Vlaanderen die als een bevrijding aanvoelde.

Ook voor Home Solution - Soenens, vakkundig geleid door Kevin Hulsmans, is het een oververdiende bekroning van een uitmuntend 2021, dat hen aanmoedigt om vanaf 2022 de continentale toer op te gaan. Maarten, die zich prijst met zijn VDAB-statuut aan de Topsportschool, hoopt één van de zestien uitverkorenen te zijn, al zullen er nu ook wel andere aanbiedingen op hem afkomen. De ontwikkelingen van de maand augustus hebben zijn ambities tot nieuw leven gewekt. Op Maarten Verheyen zit nog héél véél rek!

Hij mag zijn kakelverse driekleur overmorgen een eerste keer showen in de Memorial Danny Jonckheere te Oudenburg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten