woensdag 21 september 2022

Steffen DE SCHUYTENEER had er minstens als reserve moeten bij zijn

De wk-selectie van de junioren is voor de rest (bijna) correct

 

In schril contrast met Sven Vanthourenhout woont Carlo Bomans wel een respectabel aantal koersen bij en valt er van zijn selecties heel meestal weinig of niets af te dingen. 

Ditmaal is er evenwel een stijlbreuk omdat hij stoute mond Steffen De Schuyteneer zonder enige schroom over het hoofd zag omwille van een abrupte aanvaring in de Saarland Trofeo (D.).

 

Wie aan his airness Carlo tornt, mag het schudden. In het verleden had de triestige versie van de Franse komiek Bourvil wel vaker problemen met mondige tieners om nog maar te zwijgen over wat ik ooit met hem meemaakte.


Steffen De Schuyteneer excelleerde behalve in eigen land bovenal in de 1.1-koersen en in de zware GP Rüebliland (Zwits.), waarin hij op de tweede dag derde en vierde werd. In de recente Keizer-Koksijde zette hij nog wat meer puntjes op de i. Steffen zal in 2023 incontournable zijn, benieuwd hoe Bomans daarmee omgaat.

 

Vlad Van Mechelen is de primus inter pares van de lichting 2022 maar Steffen De Schuyteneer zijn kroonprins die minstens reserve had moeten zijn voor het WK maar die zelfs niet weerhouden werd voor het EK. Of hij in Wollongong iemand van de andere geselecteerden had moeten verdringen? Dat zullen de feiten van overmorgen uitwijzen maar dat zal praat achteraf zijn. De tijdrijders Duarte Marievoet Scholiers en Jens Verbrugghe zijn er d'office bij. Sente Sentjens was outstanding in de lente en zakte niet weg tijdens de zomer. Maxence Place onderscheidde zich in de Course de la Paix, de Vaud, de Valromey Tour, Aubel-Thimister-Stavelot en in Lunigiana. Tussendoor won hij de GP Pieve di Soligo. 

 

De sereniteit bij de junioren werd bruusk verstoord door het wedervaren van Jens Verbrugghe. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Technisch directeur Frederik Broché hield Jens weg van de micro's en insinueerde in het Journaal sportieve fraude die hij flauwtjes toedekte met “we maken allemaal fouten”. 

Goed dat Groupama-FDJ, Jens’ team als belofte, er de angel uithaalde die het er zelf had ingestoken. Hoe haalden de Fransen in hun hoofd om een 53 te steken die pas vanaf 2023 toegelaten is? Nogal wat insiders beklemtonen dat alle betrokkenen van Belgian Cycling weet hadden van het vergrijp. Misschien rekenden ze op de argeloosheid van de startjury maar Jens werd de pineut.

1 opmerking: