donderdag 9 maart 2023

Briek PLASMAN

ook aan zijn eersteling toe

 

Briek Plasman (Ruddervoorde) had nog niet gewonnen in de West-Vlaamse kampioenentrui die hij begin mei 2022 in Adinkerke met een magistrale sprint veroverde. 

In de openingsrit van de West-Vlaanderen Tour in Bellegem kwam hij daar het dichtst bij maar Senna Remijn (Ned.) en Aurélien Kayser (Fr.) hadden zich voor hem wijselijk uit de voeten gemaakt.

Briek heeft dit seizoen meteen de toon gezet met eerst een vijfde plaats in Staden waarna een bevrijdende overwinning in het golvende Sint-Maria-Lierde met een hellende aankomst, waarop hij alle anderen uit zijn spoor knalde


Briek Plasman is een jonge Adonis op de koersfiets. Soms ontkwam ik niet aan de indruk dat hij lak had aan de pijngrens. 

“Ik had vorig jaar nog niet de inhoud om hogere wattages te ontwikkelen”, bekent Briek. “Bovendien kreeg te maken met groeipijnen die zich via de rug lieten gevoelen zodat ik tegen de tijd en op de hoogtemeters niet voluit kon gaan. Het euvel is nog niet helemaal weggewerkt maar dankzij mijn kinesist en een osteopaat is er veel beterschap. Bij zware inspanningen voel ik minder weerstand. Mijn eerste koersen waren geruststellend.”

Er mag de komende weken en maanden dus één en ander verwacht worden van een fitte Briek. Zondag rijdt hij in Edewalle, het weekend daarop in Damme en “indien ik door mijn club geselecteerd word” op 26 maart de Katjeskoers in Boezinge, de openingsmanche der Beker van België.

“Uitblinken in de mooiste koersen is mijn voornaamste doelstelling”, benadrukt Briek. “Na een stage tijdens de paasvakantie zou ik mijn West-Vlaamse titel graag verlengen in het vertrouwde Adinkerke. Ook Herbeumont en Couvin moeten de komende zomer beter lukken. Tijdens de krokusvakantie was ik al met de Jonge Renners Roeselare op stage in de Voerstreek, waar ik de niet geringe hoogtemeters vlot verteerde.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten