vrijdag 5 augustus 2022

Het zal nòg jàren blijven zoals het al was:

kampioenen gekroond na één enkele namiddag ...

Voortgezette ‘open’ discussie aangaande ééndaagse BK’s    

  

Mijn statement aangaande de (on)zin van een ééndaags BK heeft nogal wat reacties losgeweekt en dat was ook de bedoeling!

Laat duidelijk zijn dat het mijn standpunt is en nièt mijn gelijk en dat de tegenovergestelde mening van de anderen er minstens evenzeer toe doet.


Toch volhard ik mijn standpunt dat een BK op één namiddag de sportieve logica niet respecteert. Je krijgt het aan een buitenstaander niet uitgelegd dat de beide kampioenen pas aan zijn alleréérste overwinning toe waren.

Ook nogmaals herhalen: ik gun de very outsiders Jasper Christiaens (Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek) en Bern Zimmermann (Overboelare) hun titel en hun driekleur ten volle al zijn zij de kampioenen van zondag 31 juli in Brasschaat, niets meer / niets minder maar moge dit voor hen het begin zijn van nog véél meer!

 

En ja hoor, ook ik geniet (en zeker in het fascinerende Brasschaat) van de speciale charme van een BK, (zelfs bij afwezigheid van vooral Aless De Bock, Nolan Huysmans, Cedric Keppens, Jasper Schoofs, …) de best bezette nieuwelingenkoers van het jaar met de hoogste inzet: de … jackpot in de vorm van een titel en een tricolore die ze langdurig mogen showen: Jasper (bouwjaar 2005) tot eind juli 2023 en Bern (bouwjaar 2006) tot en met oktober 2022.

 

Een andere discussie betreft de selectiviteit van een titelparcours. Brasschaat rolde een biljartvlak traject uit, het kon ook niet anders: men kan niet zomaar artificiële hoogtemeters aanleggen. 

Voor de junioren zal het in mei 2023 niet anders zijn. Een streekkenner wees er op dat er een iets selectievere kasseienstrook voorhanden is, die de volgende kampioenschappen goed zou van pas komen.


Deze zomer zijn er nog twee kampioenschappen die op dezelfde leest geschoeid worden: dat van de aspiranten op zondag 14 augustus in Denderleeuw en op zondag 28 augustus in Sint-Lievens-Houtem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten