zaterdag 28 september 2019

Voor àltijd verkorven
De UCI moet doodziek(elijk) zijn om zich zo diep in de eigen voet te schieten

Eerst was er de zure farce met de Team Trial Mixed Relay en de buitenproportionele eraan verbonden geldprijzen om de Heilige Graal van het International Olympic Committee welgevallig te zijn. Dan was er het oeverloos gedoe over de lengte van de sokken (die volgens wetenschappelijke berekening één seconde winst per 27 km. zou kunnen opleveren) is er nu de oneindig grotere dramatiek met de declassering van Nils Eekhoff omdat die na een val (inderdaad) heeft gestayerd achter de volgwagen, waaraan hij zich zelfs enkele seconden vastklampte, maar hoevelen deden dat vòòr hem? Nils’ oponthoud was van langere duur want een schouder moest weer in de kom. Dat hij nog in de hoofdgroep terugkeerde, was al een overwinning op zich waarvoor men niet genoeg respect kan opbrengen. Met enkele anderen viel hij trouwens op een onveilige plekn waar de organisatie allesbehalve vrijuit ging.
Haal hem dan godverdomme gelijk uit koers in plaats van hem na afloop mensonterend te doen “sterven zonder doodgaan”. Is hij een fraudeur, jà? Moeten zijn medevluchters dan ook niet uitgesloten worden want ze haalden toch voordeel uit de aflossingen van een gediskwalificeerde medevluchter?
In één klap zijn de mooiste wereldkampioenschappen ooit, die de algemene kijkdichtheid naar ongekende hoogten voerden, gedegradeerd tot een gedrocht. Ergens las ik alsof de VAR in blessuretijd een penalty toekent voor een fout die in de eerste minuut gebeurde”. Beter kun je het niet formuleren. Over de twee restérende wereldkampioenschappen zal een donkere sluier hangen. Hopelijk komen er acties. Er zal alvast commotie zijn telkens wanneer er een renner lek rijdt of valt. Benieuwd hoe men daarmee omspringt wanneer het een topfavoriet overkomt. Men heeft bij deze een lastig precedent geschapen, die zich als een boemerang tegen "hen" zal keren. Wie valt of lek rijdt, moet dus extra gestraft worden want het is per definitie “zijn schuld”. Misschien kan men een coureur die iets overkomt beter meteen uitsluiten want zijn achtervolging is toch uitzichtloos. Of nòg ingrijpender: géén depannerende want “tricherende” volgwagens meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten