vrijdag 23 oktober 2020

Rit van vandaag 100 km. ingekort ...


Onderstaand item was amper geplaatst of er werd al gevolg aan gegeven. Uiteraard bestaat er geen direct verband, zo machtig ben ik ook weer niet hoor. Niet “omdat ik het poneer is het zo” maar “omdat het zo is, poneer ik het”, een hemelsbreed verschil want ik heb de wijsheid geenszins in pacht.


De rit van vandaag, die met zijn 258 km. de langste uit de rij was, wordt na rennerspotest zowaar naar 150 km. ingekort. De renners leggen de eerste honderd kilometer met de ploegbussen af.

 

Zo zie je maar dat de renners, indien zij dat echt willen, baas zijn op hun werkvloer. Hopelijk is dit een statement dat zich vaker herhaald.


Wie zal dit èrg vinden? 

Giro en Vuelta taboe

op Frans grondgbied

 

Niet de Giro morgen (de Izoard) noch de Vuelta zondag (de Aubisque, de Tourmalet en de Alto de Portalet) zullen op Frans grondgebied toegelaten worden.

Persoonlijk vind ik allesbehalve dramatisch want voor mij geldt het principe dat de ronde van een land zich aan de eigen grenzen moet houden, anders komt men, voor nòg méér sméér, tot een soortement Tour d’Europe.

De meeste renners zullen de laatsten zijn om dat erg te vinden. In de Giro is het al zwaar genoeg geweest en in de Vuelta zal het nog zwaar genoeg worden.


Het leidmotief van de grote ronden wordt, om Marvin Gaye te citeren, hoe langer hoe meer: “ain’t no mountain high enough”. Dat metriek opbod maakt de grote ronden nòg zwaarder dan ze op zich al meer dan genoeg zijn. Je ziet hoe de sterkhouders van het peloton daarmee omgaan: op steeds meer zware ritten gaat het slot erop met een ongeschreven niet-aanvalsverdrag. De meer uitgebalanceerde (zogenaamde) overgangsritten met een beperkt aantal en beter gespreide hoogtemeters brachten meer spektakel en positieverschuivingen.


Ik blijf er in het algemeen bij dat alle de drie grote ronden compacter moeten met drie blokken van vijf in plaats van zeven dagen. Het is evenwel een illusie om te verwachten dat dit deze 'sanering' er ooit komt want het zou de bobo's een te aanzienlijke inkomstenderving betekenen. De enigen die een mildere kalender kunnen afdwingen zijn de renners en hun entourage die het evenwel blijvend vertikken om samen te spannen en hun machtspositie (zonder renners is er geen koers) te cultiveren, zo ook wat betreft de verdeling van het kijkgeld. De renners zijn in-con-tour-na-ble en dat beseffen ook de Union Cycliste Internationale, Amaury Sport Organisation (Tour de France én Vuelta Ciclista de España) en RCS Sport (Giro d’Italia).  

Een echte wijsgeer van het wielrennen, die er al decennialang met de beide benen in staat, orakelde ooit:

“Het rittenschema?! ze rijden van geld naar geld!”.

Vandaar dat bovengenoemde instanties het zoveel comfortabeler zouden vinden indien de koers zonder coureurs was. Goed dat niet kan of we hadden het meteen vlaggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten