maandag 27 december 2021

En dus toch in de … World Tour!

 

Lorenzo BLOMME:

kleine coureur werd grote mecanicien  

 

“De beroepscategorie is te mij hoog gegrepen”, besloot Lorenzo na zijn deelname aan de ultieme Driedaagse De Panne - Koksijde in 2018. “Het was een unieke ervaring die ik voltooide maar mij toch tot inzicht bracht.”

 “Dat er niet inzit wat ik er wilde uithalen heeft een tijdje nagezinderd maar het opende nieuwe duurzamere opportuniteiten.”

- “Essentieel is dat mijn algemeen leven almaar kloeker op de rails staat. Met mijn vriendin Shani David, die ook koerste, woonde ik eerst in Zevekote, nu in Aartrijke. Na bijna twee jaar als sportief verkoper bij Decathlon - Brugge was ik bijna vier jaar als fietsmecanicien aan de slag bij Shifting Gears.”


3 oktober 2010: Lorenzo BLOMME wint de 'Keizer' van de nieuwelingen vòòr Niels VANDERAERDEN, Ruben POLS, Jelle RUTSAERT, Wesley VAN DYCK, Tiesj BENOOT, ...


Lorenzo legde als jonge tiener een mooi traject af met als moment suprême de titel van Keizer der nieuwelingen 2010 in Tielt, waar hij onder anderen de aanstaande contractrenners Tiesj Benoot, Dries Van Gestel en Kevin Deltombe versloeg. Op termijn bleek het evenwel niet meer dan een vluchtige momentopname. Een dagzege in de Tour de Loiret in 2016 deed hem nog meer van een professionele toekomst als coureur geloven maar inmiddels weet Lorenzo wel beter.

 

Ook op de piste leek hem, met vooral een dagzege in de zesdaagse van Rotterdam, wat weggelegd. Een zware val in 2017 ontnuchterde hem en toch zou hij de zesdaagsen nog het meest missen maar ook daar is hij intussen over.

 

- “De koers, een beetje de universiteit van het jonge leven, heeft mij sowieso versterkt als mens”, weet Lorenzo zeker, “en ervoor gezorgd dat ik in het algemene leven beter tegen een stootje kan.”

 

Het leven van de nog altijd maar 27-jarige bleef volop in beweging. Hij werd op 20 december 2019 papa en daar kwam nog veel meer bij kijken dan normaal want dochtertje Nora kwam ter wereld na een zwangerschap van 25 weken, woog amper 540 gr. en verbleef 140 dagen in de couveuse.

“Zoiets wens ik zelfs mijn ergste vijand niet toe”, zucht Lorenzo. “Hopelijk is dat ook in deze van toepassing: what doesn’t kill you makes you stronger. Daarom moet je zoveel bange dagen en nachten evenwel nog niet meemaken. Het gaat intussen helemaal de goede kant op maar wij houden een slag om de arm want ons meisje eet nog altijd met een maagsondetje maar het wordt nauwlettend opgevolgd met maandelijkse controles.”


Er voltrokken zich ook gelukkige evoluties. Lorenzo vervolmaakte zich als fietsmechanieker en creëerde zo de opportuniteit om door Jumbo-Visma gesolliciteerd te worden via Marek Engels. Ik voel mij als een belofte die zonder tussenstap in de World Tour neerstrijkt.


Lorenzo BLOMME aan de slag bij Jumbo-Visma. (Foto Bram BERKIEN)


“Dit is inderdaad dé job van mijn leven”, beseft Lorenzo. “Ik mag er voor toppers als Tiesj Benoot, Rohan Dennis,  Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk, Sepp KussPrimož Roglič, Wout Van Aert, Jonas Vingegaard, … over waken dat hun juweeltjes op twee wielen picco bello in orde zijn. Ik voel mij daartoe even gedreven als een helper die zijn kopman naar de zege mag loodsen. Ook met de vrouwenploeg en het opleidingsteam zal ik geregeld optrekken. Ik heb er inmiddels een eerste stage opzitten en dit smaakt naar veel meer. Het is een fulltime job van 200 dagen per jaar, ideaal te combineren met bijklussen thuis. Dit is het perfecte alternatief voor zijn verzwonden droom om als goed verloonde contractrenner door het leven te stappen."

Bijklussen thuis  doet hij sedert 1 oktober in een eigen fietsatelier KOERZ (het ordewoord van zijn recreatieve fietsvrienden) opgestart “om zijn passie en zijn competentie voor de tweewieler aan te bieden aan potentiele klanten, die hij garandeer dat hun vehikels tiptop in orde zullen zijn. 

Een leven door en voor de fiets, zeg wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten