zondag 26 december 2021

Niets nieuws onder de zon toch?!


World Tour vanaf 2023 nòg moeilijker toegankelijk?

 

Het seizoen 2022 moet nog beginnen (dat gebeurt op maandag 30 januari met de Argentijnse Vuelta a San Juan) of daar begint al de onrustzaaierij (het lijkt wel … corona!) over het al of niet deel uitmaken van de World Tour in 2023, 2024 en 2025.

Het zal erop aan komen om al in 2022, net als in 2020 en 2021, zoveel mogelijk punten te sprokkelen, maar was het voordien ànders misschien? 

In dat verband hebben Lotto-Soudal en Intermarché - Wanty Gobert geen overschot en wordt 2022 opnieuw cruciaal. Beide teams hebben een inspanning gedaan om te versterken maar dat deden ook de andere teams om hun sollicitatie voor de World Tour 2023-2025 te staven want er zal als gebruikelijk meer vraag dan aanbod zijn voor de 18 te begeven plaatsen. Niet enkel de blote resultaten maar ook de ethische, organisatorische, administratieve en financiële toestand van het team zal tegen het licht worden gehouden. Voordien gebeurde dat dus niet, een onuitgesproken bekentenis dus. 

Quick-Step Alpha Vinyl en Alpecin-Fenix (dat vanaf 2022 een World Tour Team is) hoeven zich alvast sportief geen zorgen te maken maar de door de UCI niet geopenbaarde tussenstand na 2020 + 2021 leert dat Intermarché - Wanty Gobert en Lotto-Soudal in de gevarenzone vertoeven.

De teams die geen klassementsrenner(s) hebben zijn onmiskenbaar in het nadeel en dat zijn onder anderen Intermarché - Wanty Gobert en Lotto-Soudal. Met het aanwerven van Victor Campenaerts respectievelijk Alexander Kristoff schieten ze, althans wat dat betreft, weinig op.

Misschien moeten Intermarché - Wanty Gobert en Lotto-Soudal nadrukkelijk focussen op de Pro Series met zijn 52 manches (29 ééndagskoersen en 23 meerdaagsen), waarin globaal telkens 1120 punten te verdienen zijn en 35 in elke daguitslag. Dat zijn er bijna dubbel zoveel als de 610 in de 1.1 en de 2.1 wedstrijden. In de Pro Series van 2021 was Remco Evenepoel de beste in de ééndags- en Ethan Hayter (vòòr diezelfde Remco) in de rittenkoersen. 

De UCI zal de tussenstand in de ploegenranking niet om de haverklap openbaar te maken, een bizarre houding aangaande iets dat voor de teams in de gevarenzone een kwestie van ‘erop of eronder’ is. ProContinentale teams die eerste of tweede in de uci-teamranking eerste of tweede eindigen hebben ook in de drie grote ronden automatisch startrecht. Vanaf de derde plaats geldt dat enkel voor de eendagswedstrijden van de World Tour. Niet hoe goed je bent maar hoeveel je betaalt voor je licentie is doorslaggevend. Niets nieuws onder de zon dus van de vroede UCI-vaderen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten