Wordt Wout Van Aert al bij voorbaat
geofferd op het gele altaar?
De prietpraat van Merijn ZEEMAN (Jumbo-Visma)
“We trekken naar de Tour met één doel: het geel in Parijs!”, verduidelijkt Merijn Zeeman. “Om dat doel te dienen werd een team gevormd met drie kopmannen en vijf helpers, onder wie Wout Van Aert. De groene trui is geen objectief en in de massaspurten hoeft Wout zich niet te mengen. Daar is het zijn taak om Tom, Primoz en Steven zonder tijdsverlies over de finish te loodsen.”
Ik kan mij voorstellen dat Wout Van Aert van die mare niet bepaald vrolijk wordt, al beweert hij er akkoord mee te gaan. Hij bevindt zich overigens niet in een positie om persoonlijke eisen te stellen aangezien hem nog steeds een schadeclaim van Nick Nuyens boven het hoofd bengelt nadat hij, al of niet terecht en opgejut door Jumbo-Visma, zijn contract verbrak.
Wout Van Aert was in zijn eerste Tour een absolute eyecatcher én sterkhouder: de lokomotief van de in Brussel gewonnen ploegentijdrit en als winnaar van de massaspurt in Albi. Zou men de potentiële mogelijkheid van een herhaling (weliswaar géén ploegentijdrit dit jaar) bij voorbaat naast zich neerleggen? Zelfs Wouts vreselijke val op het einde van de tijdrit in Pau leverde mega veel exposure op.
Ach, diè Zeeman: zoiets wens je misschien wel als strijdplan uitgevoerd te zien maar gooi je niet zomaar en plein public tenzij je als spreekbuis aan onweerstaanbare profileringsdrang lijdt. Merijntje zit al langer niet verlegen om een boude uitspraak. Zo liet hij in november 2019 weten dat Jumbo-Visma tijdens het afgelopen seizoen in de UCI-budgetranking pas op de zeventiende en voorlaatste plaats uitkwam. Daar moest naar 2020 grondig verandering na het beire seizoen 2019 én de komst van Tom Dumoulin. Warenhuisketen Jumbo zorgde voor een extra financiële injectie en het verwante Hema kwam erbij als tweede cosponsor. Toch zou het geel-zwarte team inzake budget nog altijd blijven steken halfweg bedoelde ranking.
Dan moeten hun toppers (althans officieel) wel zwaar onderbetaald zijn. Niet dus, want anders waren ze niet op de schrale brij afgekomen. Dat ze met George Bennett, Laurens De Plus (die na dit seizoen naar Team Ineos muteert), Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk, Primoz Roglic, … vooral klassementsrenners inzetten, maakt het extra prijzig. Er zijn ook de afwerkers Dylan Groenewegen (niet in de Tour 2020) en Mike Teunissen om nog maar te zwijgen over de ‘onbetaalbare’ wegkapiteins Robert Gesink en Tony Martin.
Laten we er maar wijselijk gewoon van uitgaan dat Jumbo-Visma het op één na (Ineos) hoogste budget heeft. Alles wat daar anders wordt over gezegd, is pertinent gelogen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten