zondag 23 februari 2025

Reeds in 2026 willen 'ze' ermee beginnen ...

OneCycling 

doodgeborene of doodgraver 

van het huidige wielrennen?  

 

Niet voor de glans maar om het smeer 

likt de kat de kandeleer

  

De zelfverklaarde wijzen achter het schimmige project OneCycling willen al in 2026 de (naar eigen zeggen) grootste hervorming ooit van het professionele wielrennen opstarten. De stakeholders zouden het contract al in maart tekenen zodat ze het plan eindelijk kunnen onthullen. Eindelijk?! Wie zat daarop te wachten? Toch beklemtonen ze: OneCycling gaat sowieso door, desnoods … zonder de Tour de France! 

Het Saoedische SURJ Sports Investment is bereid om zo’n 300 miljoen dollar over een periode van drie jaar in de Champions League van de koers te investeren voor een beter economisch model en meer aantrekkelijkheid richting voor het grote publiek.

 

Achter de schermen zou al zo’n drie jaar aan dit project gewerkt zijn met het in leven roepen van een bedrijf achter deze hervorming. Op 10 december 2024 is in het Companies House in Cardiff, de Britse overheidssite die bedrijfsgegevens registreert, het bedrijf als ‘OneCycling Limited’ ingeschreven. Als ceo staat zowaar Richard Plugge genoteerd met Yellow B Cycling, het bedrijf achter Visma | Lease a Bike, als voorlopige enige aandeelhouder. Wat als een formaliteit wordt omschreven, noem ik belangenvermenging. Het dagelijks bestuur van OneCycling zou naderhand in handen komen van een neutrale organisatie.

 

Andere stakeholders zouden de geldschieters van Ineos Grenadiers, RedBull-BORA-hansgrohe, EF Education - Easy Post, Soudal - Quick-Step, Lidl-Trek en … organisator Flanders Classics zijn. Dat die laatste erbij zou zijn voelde ik allang aankomen en ik word er niet vrolijk van. 

 

Bedoeling zou ook zijn de beste renners vaker tegen elkaar te laten koersen. De betrokken WorldTourTeams hebben hun handtekening evenwel nog niet gezet, niettegenstaande ze de komende drie jaar één miljoen dollar per jaar zouden ontvangen voor deelname aan de wedstrijden op het zelfverklaarde hoogste platform. Voor die teams zou dat een extra inkomstenbron zijn bovenop de eigen sponsoring die momenteel zo’n 90% van hun budget beloopt. Dat miljoentje dollar per seizoen is dat geen peulschil op het totaalbudget?

 

Het in leve roepen van een gesloten circuit matcht evenwel niet met de regels van de UCI, waardoor OneCycling meteen besloot om ervan af te zien. Die flinterdunne ballon is dus al doorprikt.

Het Italiaanse RCS Sport kon zich in tweede instantie dan toch vinden in OneCycling. Begrijpelijk want het bivakkeert in een noodlijdend wielerland waarvan het vlaggenschip de Giro zijn hoofdsponsor Enel zag afhaken. Nu is RCS van plan haar koersen aan de Saoediërs te verkopen maar dat staat on hold.

 

Amaury Sport Organisation daarentegen volhardt als een rabiate tegenstander van OneCycling omdat het volkomen autonoom wil blijvenOneCycling blijft niettemin overtuigd dat ASO alsnog zal volgen wanneer de andere actoren hun handtekening hebben gezet en ASO er ook financiële baat bij heeft. Dat laatste is geen issue, ASO baadt nu al in financiële weelde en daaruitvolgende almacht.

Indien ASO toch het been stijf zou houden dan kan de kalender van OneCycling naast die van ASO bestaan en de betreffende ploegen zullen de wedstrijden van ASO niet boycotten. Dat betekent gelijk het in leven roepen van een dubbel circuit. Oeverloos gelul want het was toch de initiële bedoeling om de beste coureurs zo vaak mogelijk tegen mekaar te laten koersen?

 

De Union Cycliste Internationale houdt zich vooralsnog op de vlakte aangaande OneCycling, niettegenstaande de stakeholders het onder hun auspiciën willen organiseren waardoor het ook voor de UCI lucratief kan zijn. Voorzitter David Lappartient benadrukte wel dat OneCycling onder de UCI moet fungeren opdat de sport niet in twee fronten zou uiteenvallen. Een verbeterd economisch model kan volgens hem enkel indien alle discussies onder de paraplu van de UCI plaatsvinden. Een paraplu die veel slijtage vertoont en vooral op macht uit is.

 

OneCycling heeft het overigens niet langer over een progressieve kalender met koersen over de hele wereld, maar wil grotendeels vasthouden aan de traditionele kalender, verwijzend naar het eerste plan dat Hein Verbruggen in 2004 uitrolde: een beperkte kalender, marketingvoordelen en gezamenlijk verkochte tv-rechten, ook een kjortstondige miskleun trouwens.

 

Volgens het aangepaste plan zou OneCycling het met de belangrijkste historische wedstrijden uit de huidige WorldTour doen en die combineren met nieuwe koersen om extra geld te genereren, waarvoor volgens cyclingnews.com digitale technologie en moderne marketingtechnieken zullen aangewend worden om evenementrechten, digitale platforms, weddenschappen, gamification, merchandising en … lidmaatschap van fans te verzilveren. Over het sportieve wordt daarin met geen woord gerept. Niet voor de glans maar enkel om het smeer likt de kat de kandeleer! 

 

De huidige WorldTour telt zo’n 185 koersdagen, een aantal dat dringend moet gereduceerd worden door diverse kortere rittenkoersen (Catalunya, Itzulia Basque Country, Romandie) niet in OneCycling op te nemen, zoals wel Paris-Nice, Tirreno-Adriatico, het Criterium du Dauphiné en de Tour de Suisse op voorwaarde dat zij inkrimpen naar maximaal vijf à zes dagen. Of die daar zomaar mee akkoord zullen gaan, dat wil nog zien. 

 

Over nieuwe koersen in OneCycling is nog weinig bekend. SURJ wil de apotheose van het seizoen in Saoedi Arabië houden in oktober met aansluitend een groot gala waarop de trofeeën worden uitgereikt. OneCycling blijft er dus van overtuigd dat grote multinationals zullen toehappen omdat de marketing- en televisierechten in hun geheel worden aangeboden. 

In hun bevlogenheid zien zij wel over het hoofd dat nogal wat koersen contracten hebben afgesloten, die nog jaren doorlopen. Zo heeft ASO het contract voor onder meer de Tour en de Vuelta met de European Broadcasting Union tot 2030 verlengd en Flanders Classics dat met VRT/Sporza al tot en met 2031. De Giro en de andere wedstrijden van RCS liggen tot en met dit jaar vast bij Eurosport/Discovery.

SURJ Sports Investment heeft al met diverse mediagiganten bestaande contracten. Het Saoedische voetbal en allicht ook de FIFA World Cup 2034 in Saoedi-Arabië worden door het streamingplatform Dazn (wiens eigenaar Len Blavatnik een Russische oligarch zou zijn die door Oekraïne op de sanctielijst is gezet) uitgezonden. 

Het is zeer de vraag of alle organisatoren bereid zullen zijn om de tv-rechten collectief door een andere partij te laten verkopen. Een (verzonnen?) persoon achter OneCycling arandeert dat de organisatoren het actuele bedrag van de tv-rechten blijven ontvangen, géén extra dus zoals verwacht mocht worden. Er zou wel gezocht worden naar nieuwe opbrengsten om onder de diverse partijen binnen OneCycling te verdelen. Weer voorwaardelijk op amper een jaar van de opstart. 

 

Wat betreft de sportieve structuur van OneCycling zouden de vroede vaderen van het cyclisme beter in de leer gaan bij de wijzen van het internationale voetbal die van hun product een structureel sterk onderbouwd merk hebben gemaakt, dat almaar meer belangstelling geniet en bijgevolg ook almaar meer opbrengt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten