woensdag 9 december 2020

 Brandschone Michael BOOGERD 

zal het nòg ééns zeggen voilà zie

Michael Boogerd kwam tijdens talkshow ‘Zesdaagse TV’ nog eens terug op de schorsing van Dylan Groenewegen die hij ‘behoorlijk overtrokken’ vind. 

Tot daar ben ik het met hem eens: ik vond ook al dat Dylan al voldoende gestraft is maar dat Boogerd er de defensieve kopstoten van Sam Bennett in de Vuelta aan linkt, is totaal misplaatst net als de bedenking dat Patrick Lefevere zoiets bagatelliseert’.

Had Patrick Groenewegen misschien amicaal over de kop moeten aaien met als bijsluiter ‘mijn renners doen dat ook’? Er zijn gradaties, weetjewel?! 

Stel dat je als vader verneemt dat op school één van jouw zonen in elkaar geslagen is, moet je dan reageren met “ach, dat gebeurt hé, mijn andere kinderen zijn ook niet van de braafsten”?

Zou Boogerd denken dat Lefevere zijn discipelen die in de fout gaan daarover niet aanpakt? Moet hij dat misschien openlijk doen om zich te verantwoorden tegen heerschappen als Boogerd, die zelf geen brandschoon verleden hebben?

Of is de ‘ideale schoonzoon’ misschien al vergeten dat hij in de nadagen van zijn carrière nadrukkelijk aan bloeddoping gelinkt werd in de zogenaamde ‘Weense dopingzaak’? Zijn enige reactie toen daarop was: “ik zie dit als een oude koe”.

Ik was fan van Michael Boogerd, ik zag hem graag bezig omdat hij als klassieke coureur (podia in Liège-Bastogne-Liège en de Giro di Lombardia, de Amstel Gold Race 1999 gewonnen van Lance Armstrong) ook ijverde voor dagzeges (één in 1996 en in 2002) en een spraakmakend klassement (vijfde in 1998) in de Tour. Dat hij één en ander niet helemaal koosjer realiseerde, neem ik erbij omdat het rond de eeuwwisseling ook voor de allermeeste anderen een geplogendheid was. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten