donderdag 24 december 2020

u19 almaar meer de overstap

naar de beroepscategorie

Maak er de u20 van!

 

Karel Kaers werd in Leipzig 1934 op zijn 20ste wereldkampioen bij de beroepsrenners.

Rik Van Steenbergen won tien jaar later een eerste keer de Ronde van Vlaanderen, hij was amper 19,5 jaar jong.

Giuseppe Saronni, die in 1977 zowat een half jaar vòòr zijn 20ste verjaardag, (na Francesco Moser) tweede werd in La Flèche Wallonne waarna hij uitmuntend debuteerde in de Giro met drie dagzeges en de vijfde eindplaats. 

 

Ziedaar drie voorbeelden die aantonen dat Remco Evenepoel nièt de allereerste is die als piepjonge twintiger hoge ogen scoorde in de beroepscategorie. Door brute pech bleef hij verstoken van een grote overwinning, die Il Lombardia en/of de Giro had kunnen zijn.

Remco is wel de pionier van de hervatte trend dat “wat goed is snel komt”. Hij kreeg daarin navolging van onder anderen Quinn Simmons (°8.5.2011 - Trek-Segafredo), Carlos Rodriguez (Sp. °2.2.2001 - Ineos Grenadiers), Marco Brenner (D., °27.8.2002 Sunweb -> DSM) en Juan Ayuso (Sp., °16.9.2002 - Colpack-Ballan). Maar of zij op hun beurt met de deur in huis zullen vallen is zo goed als totaal uitgesloten.

In 2022 komt daar onder anderen Cian Uijtdebroeks (°28.2.2003 - Bora-Hansgrohe) bij na een laatste tussenstap als tweedejaarsjunior bij Team Auto Eder Bayern in 2021.

 

Bij één en ander wordt almaar duidelijker dat de u19 de u23 aan het verdringen is als laatste tussenstap naar de beroepscategorie. Dat gebeurt op basis van data, inzonderheid de VO2max (maximaal zuurstofopnamevermogen) is daarin een bepalend gegeven. Wie de magische grens van 80 overschrijdt is gegeerd wild, zoals superoverstijger Cian Uijtdebroeks mocht ondervinden met an offer he couldn't refuse.

 

Zeker na het door Covid-19 uitgehold seizoen 2020 had men de u19 vanaf 2021 moeten uitbreiden tot u20. Men zou het kunnen aanzien als een extra specialisatiejaar voor tragere groeiers. De meesten van het bouwjaar 2002 kwamen weliswaar goed terecht maar zullen zij zich, bij ontstentenis van (te) weinig competitieve ontwikkeling (weinig of geen 1.1 en 2.1), kunnen doorzetten als belofte? Er zullen er, meer nog dan op andere jaren, tussenzitten die extra rijpingstijd nodig hebben en voor de categorie zou het een upgrade betekenen indien er drie in plaats van twee bouwjaren deel van uitmaakten.

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten