zaterdag 9 april 2022

Thomas DAVIDS’

éérste overwinning opstapje naar meer

 

Zijn naam roept Anglo-Saksische invloeden op maar Thomas Davids is een Vlaamse volbloed uit de Kempen, die (na voetbal bij KVV Vosselaar) begon te koersen met de 14-jarige aspiranten. Met acht keer top 5 en drie tweede plaatsen (waarvan twee na Aaron Dockx) had hij zijn entree niet gemist. Ook als nieuweling en als neo-junior bleef hij nog verstoken van een eerste overwinning, die volgens zijn herhaalde dichte ereplaatsen een aangekondigde kroniek was en die in 2021 niet lang op zich liet wachten. 

Thomas DAVIDS geeft er een lap op in Werken, waar hij een alleréérste keer won. 

Na Mazenzele (9de) en Budingen (4de) werd 26 maart zijn D-day in Werken, waar hij ruim 100 concurrenten partij mocht geven in een halve waaierkoers met een saaie tweede helft kende maar die niettemin een moyenne haalde van bijna 41 km. Negen vrijbuiters namen de vlucht vooruit en bij een 2/3de meerderheid leek de overwinning een vaststaand feit voor de Jonge Renners Roeselare maar dat was zonder de waard - Thomas Davids gerekend. Met Inias Leten, die in de Blaarmeersen een vruchtbare winter (kampioen puntenrit en madison) had doorgemaakt, bundelde hij de krachten om de oversteek te maken de negen vluchters. Inias moest evenwel op de lange baan richting aankomst passen voor de strakke zijwind en het kopwerk van Thomas, die het dus in zijn eentje moest klaren. Hij slaagde daar ook in, al moest hij zich meer dan even herzetten van de felle inspanning, alvorens met zijn kompaan Jori Van de Sompel de finale naar zijn pedalen te zetten. Er mocht niet gedraald worden want het illustere Avia-trio Mauro Cuylits - Milan Van den Haute - Yoran Van Gucht naderde zienderogen maar kwam te laat. In een spurt met negen haalde Thomas het vrij vlot.

Thomas bevestigde inmiddels in Neerijse (4de) en in Zoutleeuw (6de). Het PK tijdrijden in Malle liet hij aan zich voorbijgaan om met een volle tank de fraai bezette interclub Tombroek Koerse in Rollegem (een deelgemeente van Kortrijk) te kunnen aansnijden.

“Benieuwd of ik in dit soort wedstrijden met een hogere afstand een gooi naar de top 10 kan doen”, mijmert Thomas. “Door individueel te trainen heb ik alvast meer weerstand opgebouwd om mee te spelen in de mooiste koersen. In dat verband is er vandaag de eerste test. De Ster van Zuid-Limburg wordt mijn volgende uitdaging, waarin ik mij vanaf de proloog schrap wil zetten. Tussen het betere werk door hoop ik in het niet te onderschatten regionale circuit nog enkele overwinningen te behalen.”

Thomas Davids muteerde als junior van Team Kempen naar Maes CT Glabbeek. “Gerry Van Laer kon mij en Zeno Moonen daartoe bewegen, een overstap die ik mij niet beklaag want we werken een attractief programma af dat niet ten koste gaat van mijn handelsstudies in Sint-Victor Turnhout.” 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten