donderdag 16 maart 2023

Arvid de KLEIJN bezorgde het Tudor van Fabian Cancellara de primeurzege

 

Milano-Torino, vanaf 1876 de oudste overlevende wegkoers ter wereld, heeft betere tijden gekend met vooral een betere plaats op de uci-kalender diep in het najaar als prelude van de Giro di Lombardia maar vanaf vorig jaar gecatapulteerd tussen Tirreno-Adriatico en Milano-Sanremo. Geen briljant idee, zo bleek uit het deelnemersveld van gisteren: 17 ploegen van 7 renners met weinig sterkhouders. 

Milano-Torino staat nochtans vanaf 2005 gecatalogeerd als 1.HC in de Europe Tour en maakt vanaf 2020 deel uit van de ProSeries maar moet niettemin delen in de algemene malaise van het ciclismo italiano.

 

Het zal Arvid de Kleijn worst wezen dat de tifosi niet vrolijk werden van de voor hen moeilijk uit te spreken onbekende naam. De 29-jarige Nederlander behaalde op het schiereiland zijn allicht mooiste overwinning na de Sluitingsprijs van Putte-Kapellen 2017, de Druivenkoers 2019, een dagzege in de Tour of Türkiye en de Route Adélie de Vitre in 2021, een dagzege in de 4 Jours de Dunkerque 2022.

Arvid moet je niet verwachten in de voorname ééndagskoersen, een zevende plaats in de Scheldeprijs 2020 was zijn hoogste goed in die sector. Hij haalt eruit wat erin zit en voor iemand van zijn kunnen is dat aardig wat. In Torino legde hij met vooral Fernando Gaviria, Casper van Uden, Nacer Bouhanni, Jordi Meeus, Andrea Vendrame, Jon Aberasturi, Dylan Groenewegen geen kleine jongens over de knie!

Wat het voor Arvid nog interessanter maakt is dat het de primeurzege is van Tudor, een Zwitserse horlogefabrikant die door Fabian Cancellara overhaald werd om een wielerteam te sponsoren. Een topteam kun je het hoegenaamd nog niet noemen maar men moet klein beginnen en duurzaam groeien om eventueel groot te worden. Onderen anderen Tom Bohli, Alexander Kamp, Rick Pluimers, Sébastien Reichenbach, Joël Suter, Luc Wirtgen, Maikel Zijlaard, … maken er eveneens deel van uit.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten