Met Cian Uijtdebroeks als Erling Braut Haaland?
Wenst Visma - Lease a Bike het Manchester City van de koers te worden?
Niet voor mogelijk gehouden dat de immer goedlachse Cian Uijtdebroeks, met wie ik al van bij de aspiranten een goed contact heb zo ook met zijn ouders, in het oog van een extra-sportieve storm zou rollen.
Cian Uijtdebroeks als neo-nieuweling op weg naar de Belgische titel in Liedekerke. Nog maar 5,5 jaar geleden ... |
If you can’t beat him, join him. Nadat de fusiegesprekken met Soudal-Quick.Step, met Remco Evenepoel als bruidschat, op een sisser uitdraaiden werd de jacht op Cian Uijtdebroeks zonder scrupules ingezet, waarbij het voor Jumbo-Visma ‘meezat’ dat Cian bij Bora-Hansgrohe enkele vervélende zaken had meegemaakt die een ondraaglijke sfeer creëerden.
Voor Cian moest alles, op het maniakale af, perfect zijn. Was ‘pesten’ daarvan de oorzaak of het gevolg? Whatever, Merijn Zeeman snelde ter hulp en zwaaide met een an offer he couldn’t refuse voor vier jaar nog wel en vanaf ... 2024, het seizoen dat Uijtdebroeks nog onder contract lag bij Bora-Hansgrohe, dat zich niet zomaar bij de nieuwe situatie neerlegde.
Er kwam nog meer ondraaglijkheid aan het licht. Dat Aleksandr Vlasov hem de zevende plaats in de Vuelta had ontfutseld, lag Cian loodzwaar op de maag, niet onbegrijpelijk. De Rus is evenwel ook nog maar 27 jaar en geen meeloper maar iemand die zich ook nog eens wilde profileren zonder het ploegbelang te schaden. Cian voelde zich persoonlijk gepakt en zag al een volgende bui hangen met de overkomst voor twee seizoenen van de 34-jarige Primož Roglič, die op zijn beurt niet al zijn ambities zou neerleggen. Wat betreft een gedeeld kopmanschap zal Cian van de klaver in de biezen belanden want de Visma - Lease a Bike draak telt (nòg) meer koppen dan die van Bora-Hansgrohe.
Cian voelde zich bij Bora-Hansgrohe niet langer comfortabel en Merijn Zeeman spinde daar garen van om de bijna 21-jarige zonder uitstel of ander voorbehoud naar zich toe te trekken. Het wordt als een onomstotelijk feit aanzien want op de ploegvoorstelling van vandaag om 14 uur in Amsterdam zal Cian Uijtdebroeks als een gouden aanwinst opgevoerd worden.
Bora-Hansgrohe zal blijven tegenspartelen, niet om Uijtdebroeks alsnog te behouden maar wel om een zo fiks mogelijke schadevergoeding op te strijken navenant de Belgische wetgeving, hetzij het jaar salaris van de resterende duur van het contract. Men maakt gewag van 100.000 euro, een eitje voor iemand met zijn potentieel, maar niet op het moment dat hij het in 2020 als junior ondertekende en zich op de hoogste etage nog niet bewezen had.
In dergelijke situatie kies ik altijd de kant van de coureur want ‘stel dat hij een kleinzoon is’. Maar Merijn Zeeman is niet aan zijn proefstuk inzake het uitbuiten van een verzuurde relatie tussen een coureur en zijn team. Zo moedigde hij Wout van Aert aan tot het plegen van een contractbreuk terwijl hij nog een meerjarig contract had bij Verandas Willems - Crelan. Dat leidde tot een rechtszaak bij het Arbeidshof dat Wout veroordeelde tot het betalen van een verbrekingsvergoeding van ruim 662.000 euro, waartegen van Aert in beroep ging. Hiernaar zal desgevallend ongetwijfeld als naar een precedent worden verwezen.
De UCI aanziet het met lede ogen en handhaaft Uijtdebroeks als een discipel van Bora-Hansgrohe omdat het al de dood is voor het scheppen van een precedent dat anders zou leiden tot nog meer al of niet verantwoorde vaandelvluchten.
In die context is het pleidooi van Patrick Lefevere voor een transferregeling zoals in het voetbal nog zo gek niet, al wordt die door Hans Vandeweghe meteen afgeschoten want in dat geval een volgende sport die aan mensenhandel doet wat volgens Vandeweghe in feite illegaal is. Hij bepleit het invoeren van een vaste opleidingsvergoeding. Dat is totaal iets anders dan een transfersom bij een vervroegde uitstap van een renner ten voordele van een ander team. Wil hij de wielerteams tot Spaanse herbergen laten vervellen?
Totaal ongepast is Vandeweghe’s ingebrekestelling van Lefevere bij het “zoveelste (?) mislopen” van een groot talent voor zijn ploeg: eerst Wout van Aert en Mathieu van der Poel, daarna Arnaud De Lie en nu Cian Uijtdebroeks. Patrick zocht Arnaud op maar die lag nog onder een contract dat meteen opengebroken was. En ook met Cian heeft hij onderhandeld maar Lefevere had op dat moment geen budget om hem meerjarig aan zich te binden, Bora-Hansgrohe had dat wel en zie waartoe dat tenslotte leidde, misschien zou Lefevere hetzelfde voorgehad hebben of misschien niet want Patrick zou in deze met meer expertise gehandeld hebben.
In die context is de sneer van Vandeweghe naar Lefevere helemaal not done. Hans is ontegensprekelijk ’s lands beste sportjournalist maar hij misbruikt die vaardigheid wel eens om niet gelijkgestemden in rancune onder te dompelen, foei!
Er bij deze toch ook even op wijzen dat hij Remco Evenepoel en Ilan Van Wilder wel op zijn loonlijst zette én hield terwijl hij Joao Almeida en Enric Mas enkel om budgettaire redenen moest laten gaan maar die daar sportief niet beter van zijn geworden.
Het ging evenwel over Cian Uijtdebroeks die in 2024 na het nodige gedoe tenslotte wel voor Visma - Lease a Bike zal uitkomen. De wielrennerij in het algemeen wordt van derlijke ontwikkelingen niet beter en die zijn zeker geen magneet om nieuwe potentiële sponsors (waaraan hoge nood is!) over de streep te trekken. En Cian is helaas voor altijd zijn sereniteit kwijt, hopelijk heeft hij dezelfde sterke kop als Remco Evenepoel om daar juist mee om te gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten