maandag 9 december 2019

Enkel Domenico Pozzovivo blijft verweesd achter

De laatste overgangen zijn geregistreerd met die van Rohan Dennis naar Team Ineos, een aangekondigde kroniek, als meest belangwekkende. Het team met het grootste budget zal in de rittenkoersen nog dominanter zijn.
Domenico Pozzovivo, die een rampenjaar beleefde, zal geen stoorzender meer zijn. De clash met een auto tijdens een trainingsrit half augustus met gebroken scheenbeen, gebroken arm, en een gebroken kuitbeen voor gevolg zou weleens vèrstekkende zeg maar onomkeerbare gevolgen kunnen hebben voor de inmiddels 37-jarige Italiaan, die einde contract was bij Bahrain-Merida. Eerder kwam hij zwaar ten val in La Flèche Wallonne en liep een hersenschudding op die hij wilde verbijten om alsnog te kunnen deelnemen aan Liège-Bastogne-Liège maar dat lukte niet. Hij haalde wel de Giro, waarin hij zich nog net in de top twintig parkeerde maar nooit voor een dagzege in aanmerking kwam. 
Zijn vijftiende campagne als contractrenner was door één en ander al beduidend minder dan de voorgaande jaren en dan kwam er nog dat letterlijke breekpunt bij. Enkel een sentimentele reden had Bahrain-McLaren er nog toe kunnen bewegen om zijn precieus contract te verlengen. Geen enkel ander team stond klaar om dat in hun plaats te doen en dus wenkt het afscheid als het al niet genomen is.
Domenico Pozzivivo is een atypische Italiaanse coureur die hij het op zijn 30ste bestond om naar Frankrijk, meer bepaald naar AG2R La Mondiale, te emigreren. Daar beleefde hij als notoire klassementsrenner zijn beste jaren, en dat vooral in de Giro waarin hij in 2017 zesde en in 2018 vijfde werd, nadat hij in de bergritten veelvuldig in beeld kwam en geregeld de top tien van de daguitslagen haalde. Dat wilde hij ook in de Tour doen maar in nadrukkelijke dienst van Romain Bardet eindigde hij niet dichter kwam dan de 18de plaats in 2018. En bij dat alles zal het, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, bij blijven. Voor het niet van klassementsrenners overlopende Italiaanse wielrennen zou hij nochtans een (weliswaar gedateerde) meerwaarde zijn geweest.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten