zondag 1 december 2019

De schaamte vèr vòòrbij …

Willy Voet kokettéért nog steeds met zijn allesbehalve 
stichtend verleden

Voilà, daar heb je hèm weer: Willy Voet, the one and only. Hoelang is dàt geleden? Nog niet lang genoeg, wat mij betreft. “De koers is van ons” (gelukkig is dat nièt zo) vond alvast van niet en haalde hem nog eens van onder het stof. Wat mag daar de relevantie van deze déja lu? De lééscijfers?!
Hij krijgt opnieuw een forum om te ouwehoeren over een demarche van eenentwintig jaar geleden, waarmee hij kennelijk nog steeds koketteert en volgelingen vindt om van dader naar slachtoffer te vervellen. 
Hij was slechts een schakel in de ketting maar dan wel een zwaar overladen schakel. Indien je op 8 juli 1998 langs een vervallen landweg in je wagen betrapt wordt met 325 ampullen erytropoëtine, 80 dosissen groeihormoon en 60 dosissen testosteron en er in het politiebureau een flacon pot belge uit je slip valt, dan ben je geen kleine argeloze maar een doortrapte ….. (vul zelf maar in).
Hij schuift de verantwoordelijkheid door naar de dokters (“Ik had altijd confiance in de dokter. Ik besliste zelf niet, ik was soigneur.”). 
"L’enfer, c’est les autres of wat had je ànders verwacht?!

Voet haalt er zelfs Sean Kelly bij om zijn vermeende … deugdelijkheid te bewijzen: … Kelly, die hij nog geblokkeerd heeft in de Tour, toen hij net de gele trui veroverd had. Ook Kelly heeft dus boter op het hoofd?! Hij was een renner van zijn tijd, zoals de allermééste ànderen!
Voet betreurt voorts dat hij zijn “goeie maat”, Festina-ploegdokter Eric Rijkaert niet meer terugzag. Zou dat gevoel wederkerig geweest zijn? Richard Virenque leeft wel nog en zou in Brussel wonen. Met hem wil Voet nog wel eens een pint pakken. Ik wens de Willy sterkte bij die poging(en). En mocht dat toch lukken, dan zie ik hen als duo niet meteen het “Alte Kameraden” aanheffen.

Willy Voet werd gespot op de veldrit van Hamme, waar hij kwam … supporteren voor Mathieu van der Poel, van wiens vader Adrie hij nog de soigneur was. Je moet maar durven om op die manier een volgende insinuatie te lanceren. Ik wil de Willy alvast aanraden om niet te dicht in de buurt van Mathieu te komen, er zou eens wat kunnen waaien.

Willy Voet woont, na 36 jaar Veynes (Fr., Hautes-Alpes) met zijn helaas overleden tweede echtgenote Sylvie, nu in Asse. Hij mag het daar best goed hebben maar zijn monkellachje op de paginagrootte foto in de krant van “de koers is van ons” hoef ik niet. Ik krijg er zelfs een dégoût van, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten