donderdag 26 december 2019

Wannes Dewulf 
met een bredere basis naar de lente  

Wannes Dewulf is een overwegend perfect traject aan het afleggen want hij verbeterde jaar na jaar met de kampioenschappen als rode draad, maar niet meer in 2019, waarin hij de tol betaalde aan een te drukke winter in de Blaarmeersen, waar hij vooral kampioen van België werd in de keirin, een manche won voor de Beker van België en in de totaalstand van de kampioenschappen uitkwam op de tweede plaats na Renzo Raes.

“Zo’n overdaad zal mij geen tweede keer overkomen”, belooft Wannes. “In de lente van 2019 had ik een te smalle basis voor de weg. Bovendien zat mijn bekken scheef en zo belandde ik almaar verder in een neerwaartse spiraal."
Toch rijdt hij ook in dit jaareinde àlle Belgische baankampioenschappen omdat de Topsportschool het hem nu éénmaal oplegt.
“Ik doe het zeker niet tegen mijn zin maar de weg primeert”, benadrukt Wannes. "Ik trek nuttige lessen uit vorige lente en zal ik na de winter een langduriger competitiestop in acht nemen."
Over een mislukt wegseizoen 2019 kun je het evenwel niet hebben, al behaalde hij geen enkele overwinning en bleef hij onopgemerkt in de kampioenschappen. Vooral in het West-Vlaamse was hij de voorgaande jaren een vaste klant: derde met de 12-jarige aspiranten, (na Jens Vancauwenberghe) tweede met de 13-jarigen, (na Thieben Wandels) tweede met de 14-jarigen, vijfde met de eerstejaars- maar pas 36ste met de tweedejaarsnieuwelingen. Zijn dichte ereplaatsen in de Belgische kampioenschappen (vierde in 2016, vijfde en vierde in het Vlaamse in 2017, zesde in 2018) kregen al evenmin een vervolg maar in Lendelede 2019 was dat vooral te wijten aan tegenzittende omstandigheden.
"In de tweede ronde raakte ik door een onoplettenheid een vluchtheuvel", specifieert Wannes. "Ik kwam niet ten val, maar door de klap smakte ik van en weer op het zadel, waarvan de punt daardoor scheef zakte, wat het quasi onmogelijk om verder te koersen. En dat op een dag dat ik mij eindelijk weer goed voelde.”
Het luidde wel een mooie augustus in, waarin hij zich eindelijk ook kon laten opmerken in een interclub en nog wel de West-Vlaanderen Tour, waarin hij (tweede na de Let Toms Ustups) bijna de slotrit won die hem aan de vijfde eindplaats hielp, want ook in de tijdrit (12de op 22” van de Est Frank Aron Ragilo) deed hij het meer dan behoorlijk.
Bij de Jonge Renners had hij het zeker naar zin, wat er hem toch niet van weerhield om over te stappen naar Canguru - QTS - Air College, waarbij de persoon van Rik Devoogdt de doorslag gaf.
"Ook tijdens het tussenseizoen volgt hij nauwgezet op en geeft mij goede raad", voegt Wannes er aan toe. "Ook het programma, met minstens één buitenlandse deelname, bekoort mij. En Rik zal er in de eerste plaats over waken dat ik met een degelijke basis aan het wegseizoen begin."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten