woensdag 18 december 2019

LUCA, de kruisbestuiving
van D’Hollander en Van Avermaet

Bij de aspiranten deed hij nog niet mee en als eerstejaarsnieuweling was een tiende plaats in de nationale tijdrit van Montenaken zijn hoogste goed. Bij de gelegenheid moest hij niet in een peloton rijden, wat hem dan nog afschrikte maar al veel minder in 2019, al behaalde hij vrijwel al zijn overwinningen met voorsprong en de andere als beste finisher van één of meer medevluchters.

“De mooiste daarvan behaalde ik in Tollembeek, waar ik de hele koers alleen op kop reed en met twee minuten voorsprong won”, catalogeert Luca zijn overwinningen. “In het goed golvende Pajottenland voel ik mij in mijn sas. Ook de Ardense hoogtemeters schrikken mij niet af. In Vresse-sur-Semois werd ik enkel door een hongerklop uit de top tien gehouden. Dat zal mij geen tweede keer overkomen.”
Toch (b)lijkt tijdrijden het voornaamste handelsmerk van Luca, die vice-kampioen van België werd (op 14” van Noah Detalle) en bijna vier maanden later kampioen van Oost-Vlaanderen.
Je kunt het zo raden: Luca is de zoon van Glenn D’Hollander, die de (te) hoge verwachtingen niet helemaal inloste. Luca is evenzeer de zoon van Claudia (zus van Greg) Van Avermaet.
“Als coureur ben ik meer een D’Hollander maar mijn sterke finish na een doorgedreven koers heb ik van de Van Avermaets”, meent Luca.
“Ik zie reikhalzend uit naar mijn debuut bij de junioren”, vervolgt Luca. “De langere en zwaardere wedstrijden, die ik met een groter verzet mag aansnijden, zijn in mijn voordeel. Tijdens het voorjaar wil ik eerst zien hoe ik mij in het ijlende peloton ophou. Ik wil vooral behendiger worden want daarmee kun je krachten uitsparen. Pas daarna zet ik de volgende stappen met deelnames aan de mooiste koersen. Het lijkt bescheiden maar ik hoef geen haast te hebben want ik zal het hele seizoen 2020 als 16-jarige doormaken.”
“Néén, ik word niet door goede raad overstelpt”, weerlegt Luca. “Ik luister wel graag naar mijn entourage waarnaar ik opkijk, het zou gek zijn om dat niet te doen. Toch wil ik het vooral persoonlijk aanvoelen en planmatig aanpakken. Indien ik de mix D’Hollander - Van Avermaet  gestand kan houden en nog opvijzelen dan kan er inderdaad iets heel moois in de maak zijn maar die weg is nog lang en hobbelig maar ik wil er voluit voor gaan."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten