zaterdag 7 december 2019

Jef ROBERT
de Patrick Lefevere 
van het jeugdwielrennen

De titel is niet zijn maar mijn idee en ik weet zeker dat ik daarmee niet overdrijf, al houdt hij het zelf liever bij “een simpele bescheiden Kempenaar.”


Jef Robert (61 jaar) werd vanaf 1982 de créateur-fondateur van Acrog Accountancy, die hij de voorbije decennia uitbouwde tot een gigant in de sector.
Met dezelfde onverdroten inzet stuwde hij Balen B.C., de wielerclub van zijn zoon Fréderique vanaf 12-jarige, waardoor Jef er niet enkel in rolde maar ook nog in meegezogen werd aangezien zijn telg de successen opstapelde en hij almaar dichter bij de wielerzon kwam waarin hij zich al te graag in koesterde. Jef liet zich tenslotte overhalen om de moegestreden Hubert Jacobs als voorzitter op te volgen. Hij metamorfeerde van de boemeltrein een TGV met een ongekende eindbestemming. Fréderique is al enkele jaren gestopt met koersen en is de zakelijke troonsopvolger van zijn papa, die zelf op de barricaden bleef van Balen B.C.
“De mooiste momenten overstegen in aanzienlijke mate de minste tot de dag van 17 maart 2019 wanneer Stef Loos smartelijk verongelukte tijdens de Memorial Alfred Gadenne in Dottignies”, zucht Jef. “Het is mijn uitdrukkelijke hartewens dat ik zo’n beproeving nooit méér moet meemaken. Het hakte er zo diep in dat het nog elke dag nazindert.”
“Totaal ondergeschikt aan het vorige wens ik mezelf binnen de vijf jaar een valabele opvolger toe, hopelijk iemand die van de koers even bezeten als ik. Of Fré zich daartoe geroepen voelt, moet hij uitmaken. Hij weet goed wat het behelst en dus zal ik hem niet pushen.”
“Mijn drijfveer voor die ongekende uitdaging als voorzitter was drieledig”, vervolgt Jef. “Initieel is er de sociale betrokkenheid als engagement voor de maatschappij.  Ik herinner mij graag de voorname tip van Wouter (Schoenen) Torfs om succesvol te zijn als ceo: sociale en liefdadige projecten bedrijfsmatig ondersteunen. Als zo’n iemand dat beweert, dan voelde ik mij aangesproken want de op- en de begeleiding van jonge wielrenners is daar een perfect voorbeeld van.  Coureurs zijn jonge karaktermensen die zich harden om beroepsrenner te worden of om beter tegen een stoot te kunnen in het algemene leven. Wielrennen is bovendien een bovenste beste buffer tegen alcohol, drugs, tabak en andere excessen die de jeugd van het juiste pad weglokken.”
“In dat opzet heb ik het aangename aan het nuttige kunnen koppelen. De visibiliteit als shirtsponsor van Balen B.C. heeft mijn onderneming veel response opgeleverd. Balen is Acrog, Acrog is Balen: ik had nooit gedacht dat het zo’n hoge vlucht zou nemen. Het netwerk van de wielersport is voor mijn bedrijf een belangrijke hefboom. Nu wens ik Tormans hetzelfde toe.”
De lokale en de federale overheid kijkt geamuseerd toe hoe mijn bestuur, mijn medewerkers en ikzelf dit mega-vrijwilligerswerk opbrengen”, stelt Jef met enig cynisme vast. “Behalve een habbekrats van subsidies (die jaar na jaar worden teruggedraaid)  is het een mager beestje, hooguit enkele procenten van het totale budget. Zelfredzaam zijn is een veel beter plan en zo hopen wij het nog lang te houden maar onze tevreden betrokkenen staan daar mede garant voor.”
Jef Robert is een stille werker. Voor zichzelf zal hij zich nooit op een onvertogen woord laten betrappen maar wie aan zijn club en/ zijn renners raakt, die al het geweten hebben en het langdurig onthouden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten