maandag 2 januari 2023

WORLD TOUR zou vanaf 2026 hervormd worden

 

Van wat goed is, 

daar blijf je beter af

 

Gemakkelijker overwogen dan uitgevoerd …

 

Zelfs al zou het een rechtmatige aanpassing om de World Tour vanaf 2026 te hervormen, dan nog vraag ik mij af hoe de UCI dat voor mekaar zou krijgen. Het impliceert dat er behalve geschoven ook zal gecanceld worden, het kan niet anders! En wedstrijden van datum veranderen zal evenwel enkel kunnen naar veel vroeger (februari) of veel later (oktober).

 

Vanaf 2026 zou de World Tour - kalender er anders uitzien: geen overlappende manches meer, meldde de minzame Peter Van den Abeele namens de UCI in de podcast Cross van Play Sports. 

Thans worden een aantal topkoersen gelijktijdig gereden, al lijken de UAE Tour en Omloop HNB geen partij voor mekaar zoals de Volta a Catalunya geen stoorzender is voor het triumviraat De Panne - Harelbeke - Wevelgem, waarin de klassementsrenners niets te zoeken hebben. 

Er zijn ook manches die mekaar niet overlappen maar al even nefast (te) kort bij mekaar aanleunen zoals het triumviraat Amstel-Flèche-LBL ten opzichte van het duo Romandie-Giro.

Paris-Nice en Tirreno-Adriatico  in plaats van op mekaar lijkt mij een utopie want in dat geval is er geen gelijke aanloop naar Milano-Sanremo, waaraan beide rittenkoersen onlosmakelijk verbonden zijn. 

Idem dito voor het Critérium du Dauphiné en de Tour de Suisse begin juni. Dat ze op mekaar aansluiten, dat was nooit een probleem. In Zwitserland kunnen de renners, die na de Giro reden en/of aan de Tour verzaken, de competitie hervatten maar dat doen ze lang niet allemaal.

Maar wat met de Benelux Tour en de Vuelta, die nog bezig is terwijl Plouay-Québec-Montréal al aan de beurt zijn?

Het WK zal na 2023 (in Glasgow vervroegd naar augustus) zijn vertrouwde plaats in week 38 weer innemen.

One Cycling zal/zou het heruitgevonden warm water zijn en waarmee men wacht tot 2026 omdat de licenties van de huidige WorldTour-manches nog gedurende drie seizoenen gelden. Daarna zullen die herbekeken worden en (met sterk verhoogde inrichtingsvergunningen?) uitgedund als een lucratief alibi om de Champions League van de koers te saneren maar op die manier zie ik dat nooit lukken. 

Er is ook de overweging om het aantal ritten in korte rittenkoersen naar zes (van de dinsdag tot en met de zondag) te reduceren. Zou men dat niet beter toepassen op de grote ronden met in plaats van 3 blokken van 5 in plaats van 7 dagen? Die 18 dagen minder zou een respectabel aantal renners er misschien toe bewegen om alle drie de grote ronden te rijden.

Het is alleszins een utopie dat de beste renners door het opheffen van mekaar overlappende WT-manches vaker tegen mekaar zullen koersen want dat zullen ze al evenmin doen in kort op mekaar volgende wedstrijden. Maar allicht is het de initiële bedoeling om een aantal manches af te serveren. Vooral in het vermeende overtal van Vlaamse voorjaarskoersen zal men willen snoeien. De Panne en Harelbeke moeten op hun hoede zijn. Hun autonomie is een doorn in het oog van de machtsblokken. 

Wat het overlegcomité, in het bijzijn van Patrick Lefevere (de Merckx van het wielermanagement) en Richard Plugge (de algemene directeur van Jumbo-Visma, het sterkste team van het huidige peloton) wel al heeft geconcretiseerd is een samenwerking qua veiligheid, an sich een uitstekend plan. Van elke wedstrijd in de WorldTour en het ProContinentale circuit zal een vertegenwoordiger begin 2023 een driedaagse cursus (aan een ‘zacht’ prijsje?!) moeten volgen bij de UCI. Die persoon wordt van dan af het aanspreekpunt inzake de veiligheid van zijn koers, en dat zowel voor de ploegen, de renners als de UCI.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten