vrijdag 15 oktober 2021

109de Tour de France … business as usual

 

Ook de 109de Tour de France zal een … hoer zijn die van Monnaie naar Money rijdt en waarvan men bij voorbaat weet dat hij vooral door de Amaury Sport Organisation zal gewonnen worden. Om het smeer likt het nu ook de Deense kandeleer. Voor de coureurs en hun entourage zijn er in verhouding slechts peanuts weggelegd zijn. Welke auteurs worden zo onderbetaald om  een kleine honderd uren op de Bühne te staan waarvan de meeste tijd door diverse tv-stations (door Eurosport dag na dag integraal) in beeld wordt gebracht?

Ook de 109de Tour is té langdurig en té zwaar. Geen haan die ernaar kraait en zeker de palliatieve rennersvakbond CPA niet. Zou zijn voorzitter Gianni Bugno anderhalf jaar later nog altijd ziek zijn en zo ja, wie behalve zijn naaste familie heeft daar wat van gemerkt?


De Tour van 2022 is 3328 km. lang, laat de westkant links liggen en telt als gebruikelijk 21 ritten en drie rustdagen maar bovenal zes (!) aankomsten bergop en niet van de minste, maar wel: La Planche des Belles Filles (rit 7), de col du Granon (rit 10), l’Alpe d’Huez (rit 12), Mende (rit 14), Peyragudes (rit 17) en Hautacam (rit 18).

Dat is ‘van het goede (?) teveel’, gelukkig zijn de renners baas in eigen peloton en zullen wel zo vermetel zijn om nu en dan een niet-aanvalspact aan te leggen.

Los van het tijdklassement zal vooral de eerste week spectaculair zijn. Deense waaiers en Noord-Franse kasseien zullen de klassementsrenners in verlegenheid brengen. Hopelijk lijden ze daar collectief aanzienlijk tijdsverlies zonder dat één van hen voor de eindzege uitgeteld wordt. Die ontwikkeling zou koren op de molen zijn van vrijbuiters als Julian Alaphilippe en Wout Van Aert, voor wie dit een buitenkans is om eindelijk in het bezit te komen van le maillot jaune en in het verlengde daarvan een spraakmakend tijdklassement. De illustere maats Jonas Vingegaard en Primož Roglič zouden daar geamuseerd op toezien omdat hij op die manier de druk bij henzelf wegneemt. Zal wel wishfull thinking zijn zeker dat verdrongen worden door de dominantie van het ijzersterke UAE-Team Emirates dat Tadej Pogačar al vroeg op weg willen zetten naar een loepzuivere hattrick aan Touroverwinningen.   

In dat geval wordt het géén mééslepende maar een aanslépende Tour.


Meer nog moet de strijd voor de punten- en de bergtrui hoogdringend nieuw leven worden ingeblazen.  

Naar mijn gevoelen zou men de groene trui beter toekennen op basis van opgetelde plaatsen (één plaats voor de eerste, …, vijftig plaatsen voor de vijftigste) zoals in de jaren vijftig en zònder misplaatste tussenspurten. Dan zou, zoals elke seconde voor het tijdklassement, élke plaats tellen. 

De bergprijs werd de jongste twee jaar gered door de beste klimmer, in casu algemeen winnaar Tadej Pogačar, anders had Wout Poels hem vorig jaar in de wacht gesleept zoals onder anderen Bernard Vallet (1982), Thierry Claveyrolat (1990), Christophe Rineiro (1998), Franco Pellizotti (2009), Anthony Charteau in 2010, Samuel Sanchez in 2011, Thomas Voeckler in 2012, Warren Barguil in 2017,… wel goede renners maar hoegenaamd geen bergkoningen. De bolletjestrui zou men moeten toekennen op basis van de gerealiseerde tijden van de voet naar de top van elke col. Met de beschikking over transponders is dat poepsimpel en het zou een opdeling in categorieën overbodig maken. 

 

Wel goed aan de 109de Tour is dat de ‘Belgische’ rit van Binche naar Longwy (220 km.) de enige is van meer dan 200 km. en dat er op de voorlaatste dag eindelijk nog eens een tijdrit van ‘rang en stand’ (40 km.) geprogrammeerd staat en toch 100 km. korter dan de langste ooit in de Tour die op 17 juli 1947 door Raymond Impanis gewonnen werd.


Bovenal blijf ik pleiten voor een Tour van 15 in plaats van 21 ritten. Dat geldt ook voor de Giro en de Vuelta. Dat zou 18 koersdagen uitsparen en misschien de klassementsrenners inspireren om drie in plaats van twee grote ronden aan te snijden. Tussen het einde van de Giro en het begin van de Tour liggen in 2022 amper 32 dagen, tussen het einde van de Tour en het begin van de Vuelta slechts 26 dagen. Een weekje meer tussentijd zou een groot verschil uitmaken.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten