woensdag 6 oktober 2021

De aanstaande zegekoning van 2021 wordt dan toch 

géén navolger van Ludo DIERCKXSENS

 

Voor Rutger WOUTERS 

mag het nog (meer dan) 

even duren zoals het nu is

 

Rutger Wouters werd op 10 augustus dertig jaar. 

Tijdens zijn eerste zes weken als 30-jarige behaalde hij een dozijn overwinningen, waarvan zes op een rij vanaf 19 september in Meerle wat zijn totaal op negentien brengt. Hij zegevierde in àlle Vlaamse provincies én in Wallonië. In de uitslag van het BK in Bertem, waarop hij zoveel zinnen had gezet, vind je hem evenwel niet terug.

“De electrische schakeling van mijn derailleur liet het afweten en een late fietswissel kon dat niet rechtzetten”, verklaart hij. “Jammer, want ik voelde mij uitstekend en zou zeker een rol van betekenis hebben gespeeld.”

“In het kampioenschap van België tijdrijden in Ingelmunster halfweg juni werd ik als titelverdediger op mijn waarde geklopt door de op die warme dag iets betere Guillaume Seye (-12”)”, geeft Rutger ootmoedig toe.

Rutger behoort vanaf 2017 tot de beste elite zonder contract, enkel tijdens het gebalde coronajaar 2020 verging het hem veel minder.

“Ik brak in mei een sleutelbeen en moest vanaf nul herbeginnen terwijl de anderen à la carte konden trainen. Vanaf augustus kende ik een tijdelijke heropflakkering, bekroond met de nationale titel in het tijdrijden die mijn flets seizoen aardig bijkleurde.” 

 

Een gerucht wilde dat Rutger zou aangezocht zijn om alsnog contractrenner te worden bij Jumbo-Visma op voorspraak van Wout Van Aert met wie hij geregeld zou trainen en die zwaar onder de indruk is van het rijvermogen van de ranke Limburger.

“Een indianenverhaal”, weerlegt Rutger met klem. “Tijdens de vorige eeuw bestond het nog dat je als dertiger contractrenner werd, nu ben je al oud op je 22ste en niet te jong op je 19de. Indien het zich voordeed dan zou ik het zeker overwogen hebben maar het is totaal niet aan de orde.”

Het hoge woord is van tafel geveegd en Rutger wil zich ook niet meer afvragen of er aan hem een volwaardig contractrenner is verloren gegaan.

“Ik begon pas op mijn 17de te koersen omdat mijn ouders het te gevaarlijk achten en een lerarenopleiding veel beter plan. Ik neem hen niets kwalijk want een beter leven dan ik nu heb zou ik niet gehad hebben indien ik eerder had mogen beginnen te koersen. Ik geniet ervan om leerkracht aardrijkskunde en geschiedenis te zijn in het derde en vierde middelbaar. Als dertiger wil ik zo vaak mogelijk winnen en rijd dit seizoen nog zeven koersen waarmee ik mijn zegecijfer verder hoop op te drijven.”


“Mijn hartewens is dat het zo lang mogelijk mag blijven zoals het nu is”, besluit de Koerselnaar die ook in 2022 uitkomt voor Team Thielemans - De Hauwere dat hem door Glenn Debruyne werd aanbevolen en waar hij het dus helemaal naar zijn zin heeft aan de zijde van onder anderen Sven Noels, Jarne de Ost en Niels Vandyck (wiens seizoen door een polsbreuk werd uitgehold).   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten