donderdag 7 oktober 2021

Aan zowat zijn 30ste seizoen bezig

 

Mario WILLEMS

forever young ?! 

   

Mario Willems heeft vorige donderdag de Omloop van het Hoogserlei geen vierde keer gewonnen. Toch is hij uit Tielt teruggekeerd als (de lachende?) tweede nadat hij zich halfkoers de superpremie van 125 euro toeëigende.

“Lachende tweede?”, wedervraagt Mario. “Toch niet hoor, je weet dat ik niets laat liggen. Niets gaat boven winnen! Ik werd door Jarne Van Grieken, die ik niet kende, op mijn waarde geklopt.”

Jarne woont in Noorderwijk (een deelgemeente van Herentals) en wordt op 11 december éénentwintig jaar. Hij zou dus Mario’s zoon kunnen zijn. Wie het niet van al te nabij volgt, zal omvervallen wanneer hij de leeftijd van de stoere Lotenhullenaar verneemt: net jonger dan de 50-jarige Davide Rebellin maar duidelijk ouder dan de 41-jarige Alejandro Valverde.

Mario is op dezelfde heugelijke 17 juni geboren maar van een ander bouwjaar (1973) dan onder anderen muzikale duizendpoot Barry Manilow (1943), Eddy Merckx (1945), Adrie van der Poel (1959), Sven Nys (1976), Venus Williams (1980) … in goed gezelschap onder een bijzonder gunstig gesternte dus.

Op Mario’s geboortedag won Herman Vanspringel de derde rit in de Ronde van Zwitserland en Alex Van Linden de Sterfinale in Aartselaar, dit om het even te kaderen in zijn tijdsgeest.

 

Mario werd in 1992 liefhebber wat betekent dat hij in die (inmiddels vertimmerde) categorie aan zowat zijn 30ste campagne bezig is. Onwaarschijnlijk temeer hij er nog steeds nièt voor spek en bonen tussenrijdt.

“Ik doe het graag en nog altijd vrij goed”, reageert Mario. “Indien ik tussen mijn kader hing dan zou het rap gedaan.”

Bij de verlate opstart dit seizoen kwam hij, zoals op andere jaren, schoorvoetend op gang maar zijn dubbelslag tijdens het laatste weekend van juli maakte veel goed. In de tweede helft van september kwamen er nog twee overwinningen zodat hij met vier stuks opnieuw tussen de frequente winnaars staat. Globaal heeft super Mario volgens speaker Gilbert Vandromme om en bij de 410 keer gewonnen.

“Mijn openingszege eind juli in Lierde is de mooiste herinnering van dit jaar”, classificeert Mario. “Op een pittig parcours was ik mee met de juiste vlucht en kon het afmaken. Het was al van 13 juli 2019 in Schuiferskapelle geleden dat ik nog eens won.”

“Helemaal anders verging het mij in april 2018 in Ledegem”, herinnert Mario zich niet graag. “Ik kwam er zwaar ten val en moest drie maanden aan de kant blijven.”

“Ik denk niet dat er aan mij een degelijk contractrenner is voorbijgegaan want voor mij waren de hoogtemeters begrensd en dat heeft mijn keuze bepaald. Ook het medische aspect speelde daarin mee.” 

 

Mario wil het (ook volgend jaar bij Shifting Gears) zolang mogelijk rekken waarna hij nièt in een zwart gat zal belanden. De opvolging is verzekerd door Warre (14) en Lars (12), die dit jaar al met de aspiranten konden aantreden maar Mario houdt die boot af.

“Laat hen nog maar wat sudderen op het zacht vuurtje van de Landelijke Renners & Crossers”, bezweert de ervaringsdeskundige papa. “Ik zal hen op het juiste moment loslaten voor een volgende stap, die misschien samenvalt met mijn eigen afscheid.”

Als dat maar geen wachten op Godot wordt ...

“Toch niet! Ooit zal het zover zijn. Wanneer? Ooit!”, laat Mario niets aan onduidelijkheid over. “Ook ik heb geen patent op de eeuwige jeugd. In afwachting wil ik het nog zo lang mogelijk rekken met een scherpe geest in een gezond lichaam.”

Mario is dagdagelijks als onderhoudstechneker in Assenede aan de slag bij Adient, een Volvo-toeleverancier. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten