donderdag 2 april 2020


Wat kan er nog gered worden 
van de UCI-kalender 2020?

Veel meer nog dan het overgefortuneerde (internationale) voetbal, dat al decennia naast zijn schoentjes huppelt en geen medevoelen verdient, verkeert de wielrennerij in de hoogste nood want vanuit het fragiele economische model had het al in normale tijden geen overschot. Nu zit het helemaal in de verdrukking, als dat maar nog (evenwel nooit helemaal) goed komt. Tot 1 juni wordt er geen enkele UCI-koers gereden, dus ook geen Critérium du Dauphiné wat gebeurlijk koren op de molen kan zijn voor de Tour de Suisse, die andere uitgesproken stijloefening van de Tour de France.

Dé Tour, het hoge woord is er uit. Het vlaggenschip van het internationale wielrennen steekt normaal van wal op zaterdag 27 juni. Dat is al over 86 dagen en er zou gestreefd worden naar een verschuiving. Allemaal goed en wel, maar wat zullen de andere koersen daar van vinden? Stel dat men een week opschuift dan overlapt men de Clasica San Sebastian van de  zaterdag daarop. Die zullen dat niet zomaar goedschiks aanvaarden tenzij ze van de nood een deugd maken. De Tour mag dan nog zoveel de Geilige Graal zijn, hij kan niet àlles en iederéén naar zijn pijpen doen dansen. Bovendien wil men ook de drie grote ronden en de voorjaarskoersen redden en er de tweede helft van de bestaande kalender helemaal voor overhoop halen. Voor zover dat al haalbaar is, zal dat op heel wat weerstand botsen. Milano-Sanremo zou vòòr de Tour geprogrammeerd worden. Dat zou dan een … midweek worden want de Tour de Suisse eindigt op 14 juni en tijdens de aansluitende week zijn er de nationale kampioenschappen (tijd- en wegrit) tenzij men die zou muteren naar medio september tussen 6 (slotdag van de Vuelta) en 27 september (wereldkampioenschap op de weg). De Giro in ... oktober daarentegen? Daarmee zou het al overgeteisterde Italiaanse wielrennen zich helemaal in de eigen voet schieten want in het begin van de wijnmaand zijn er in dat land zes ééndagskoersen waarna Il Lombardia (10 oktober), al ga ik er van uit dat die laatste (gezien die regio allerzwaarst getroffen is door corona) sowieso zal afgeblazen worden en indien toch niet zal men die nog meer decimeren tot vijgen na het wereldkampioenschap dan men de vorige jaren al heeft gedaan? De Giro in oktober?! "Néén bedankt", zullen velen orakelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten