donderdag 10 oktober 2019

Reed Jochen DEWEER 
in Ichtegem de koers 
van zijn leven?

Jochen Deweer heeft in de 91ste G.P. Jules Vanhevel de kaap van tien overwinningen in 2019 gerond en daarmee komt hij ook stilaan in de buurt van honderd successen door de jaren heen.
Het viel hem te beurt zeventien dagen nadat hij in de Memorial Francy Leners in Momignies door pech één puntje tekort kwam om na 2007 (nieuwelingen) en na 2016 voor de derde keer de individuele Beker van België op zijn palmares bij te schrijven. Dat was meer dan even balen, al gunde hij het Wesley Van Dyck wel.
De inmiddels 28-jarige Harelbekenaar was een véélbelovend tiener die zowel op de baan als op de weg gensters sloeg. Hij leek onstuitbaar op weg naar de beroepscategorie tot hij te maken kreeg met het compartimentsydroom in de linkerkuit. De helft van zijn beloftentijd ging in die kwelling op. Het confronteerde Jochen met de broosheid van een lonend wielerbestaan en dus veel hij liever terug op zijn bachelor bedrijfsmanagement - marketing sales, dat hij verzilverde in de job van zijn leven als sales assistant (interne verkoop achter de schermen) bij Unilin, de koepel boven Quick Step Floors. Jochen hoefde de koers daar niet helemaal voor op te geven, integendeel het matcht perfect om een gedroomd leven te leiden.
Zijn zesde campagne als elite zonder contract was niet de minste. In Ichtegem was het zijn tiende seizoenszege en zijn tweede in een interclub na de G.P. Juul Marinus in Zandhoven, waar hij het haalde van Benjamin VerraesTom TimmermansWesley Van Dyck,…

Bij zoveel weelde ontkom je niet aan de indringende vraag wat als … hij contractrenner was geworden?”.
“Dat zullen we dus nooit weten en dat hoeft ook niet maar de World Tour zou voor mij allicht te hooggegrepen zijn”, meent Jochen, “en al wat daaronder ligt, is mij zeker niet te min maar het zou mij beter en gelukkiger gemaakt hebben dan ik nu ben en dààr draait het toch om in het leven?”

Zijn overwinning in Ichtegem kwam niet zomaar tot stand. Het was een hardnekkig betwiste koers die meer van het voor- dan van het najaar weg had, barre omstandigheden waarin Jochen zich op zijn best voelt.
“Misschien was dit zelfs mijn sterkste koersdag uit het lange rijtje”, evalueert Jochen. “Ik was met schoon volk op stap. Eerst was ik goed genoeg om met Sander De PestelArne Marit en kampioen Florian Vermeersch zes vroege vluchters te achterhalen. Met hun drieën dachten ze de winnende sleutel in pacht te hebben en dus stelden zij zich tegenover mij als yuppies op, zelfs nadat de slijtageslag overleefd had. Met twéé tegen één waren ze kennelijk zegezeker en dat ze vanaf 2020 contractrenner zijn dikte hun status verder aan, maar dat was zonder de waard-Deweer gerekend. Hun beurtelingse demarrages kregen mij niet klein en in een spurt met drie kon ik hen overmeesteren. Hun ploegleider Wesley Vanspeybroeck liet mij na afloop weten blij te zijn met het lesje dat ze van mij hadden gekregen. Een lesje waarvan ik zelf ook stikkapot was na een koers met ruim 44 km. als uurgemiddelde.”

Hoe moet het nu verder met deze Jochen Deweer, die is als de wijn?
“Wat heel goed is, hoeft voor mij niet te veranderen”, reageert Jochen. “Zoals op andere jaren regent het aanbiedingen maar ik blijf Dovy Keukens - FCC trouw. Ik ben er meer dan een coureur want ik draag er ook bij tot de omkadering. Het geeft mij ook een kick telkens ikzelf of een kompaan het mooie logo van Dovy in beeld kan brengen in de kranten of op de regionale televisie.”     
Mede door zijn hogere gerichte opleiding (bachelor bedrijfsmanagement - marketing sales) in combinatie met zijn decennialange affiniteit met het actieve wielrennen en zijn precieuze job bij Unilin is Jochen misschien één van de potentiële witte merels die in aanmerking komt om Patrick Lefevere op termijn op te volgen. Dit zijn niet de luide gedachten van Jochen Deweer maar van ondergetekende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten