dinsdag 15 oktober 2019

Schààm jè, Dijkshoorn!

In zijn rubriek op blz. 2 in HNB-SW gaat ene Dijkshoorn (Nico voor de ‘vrienden’) nogal wijd uit de bocht. De val van Eddy Merckx tijdens zijn zondagse fietstocht met de kompanen inspireert hem tot een weinig stichtend stukje proza (?).
Het mag dan nog als een cursiefje of eender wat “ludieks” bedoeld zijn, het slaat nèrgens op en vooral de slotalinea’s zijn er, wat mij betreft, héél vèr over. Ik wens het jullie, vergeef het mij, niet te besparen. En hoed je daarbij voor de taalfouten want ook die ontbreken niet. Was hij misschien te beroerd of te verveeld om zijn zieke spinsels na te lezen? Dat dacht ik al of had hij teveel op misschien?!

“Oh oh oh Eddy, wat lig je er mooi bij. Prachtig stukje asfalt heb je uitgekozen om op je kin te vallen. Niemand valt zo mooi. Je schreeuwde heel hard om je moeder. Zo onroerend, Eddy. Dank je, voor misschien wel de mooist val ooit.”
Als Eddy Merckx met echte vrienden reed, dan hebben ze zich later rot gelachen. Natuurlijk wel na de constatering dat het geen al te ernstig ongeval was. Eddy gaat de komende dagen zijn echte vrienden leren kennen.
De man die vandaag het ziekenhuis binnenwandelt met geel verband om zijn hoofd, dat is een echte vriend. De vriend die twee zijwieltje aan Eddy zijn racefiets laat zetten, hij is een echte vriend. De man die zegt dat Eddy, als hij op een pot in bed moet ontlasten, er heel sexy uitziet: geen vriend.

Ik wil er wel eens bij zijn wanneer jij, Dijkshoorn, op jè vranke bek gaat. Dan zou ik, denkend aan het bovenstaande, niet meer bijkomen van het lachen maar bij jou met een veelkleurige bandana om komen bezoeken? Néén, bedankt!

En dàt zowaar in HNB-SW, de krant die pretendeert “de koers is van ons” (van hèn dus). Gelukkig is dat hoegenaamd niet het geval want het zou er nogal op trekken. Zelfs zonder dat had ik al mijn bedenkingen en dus ben ik nòg vaster van plan om mijn jaarabonnement niet te verlengen. Hopelijk herinnert de éérbiedwààrdige Eddy Merckx zich dat in de toekomst ook wanneer diè krant hem voor één of ander wieleritem interpelleert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten