zaterdag 23 november 2019

Brian, Brian, Brian: wat doe je nu?

Wil Brian Holm 
Deceuninck-Quick.Step 
de-sta-bi-li-se-ren?

Dit is wat ik mij afvraag na zijn orakel in VeloNews, waarin hij de onvervangbaarheid van de naar Lotto-Soudal overgestapte Philippe Gilbert uitvergrootte. Tim Declercq, Dries Devenyns, Yves Lampaert, Michael Mörköv (“die nooit Gilbert zal zijn”, poneert Holm), Pieter Serry, Zdenek Stybar,… de andere meer ervaren coureurs zullen het graag vernomen hebben en interpreteren dat ze als leidersfiguren maar tweederangs zijn.
Als sportief directeur zou Brian Holm in 2020 “een stapje terugzetten wat betreft zijn takenpakket (lees: zijn contract loopt af) maar sowieso in het team blijven”.
Van dat laatste ben ik nog niet zo zeker. Is hij wel nog werkbaar in zijn functie? Wat mag de relevantie zijn van het opzetten van die gratuite ontboezemingen? Misschien wil hij eerder weg, in deze heeft hij de natuur alvast een handje toegestoken met de laakbare taktiek van de verschroeide aarde.
Volgens Holm is de ... alfawolf Philippe Gilbert incontournable voor Deceuninck-Quick.Step en zullen Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen en James Knox hem hard missen. Ik zal nog maar eens herhalen dat ik voor Lotto-Soudal hoop dat ze Gilbert op basis van prestaties vorstelijk zullen vergoeden, anders koesteren ze een uitbollende coryfee zoals BMC deed tijdens zijn laatste jaar in 2016. De schaapjes (van zijn contract) waren toch al op het droge, in tegenstelling tot bij Deceuninck-Quick.Step en weerspiegelde zich in zijn resultaten.
Ook Elia Viviani zal, volgens Holm, moeilijk te vervangen zijn. Waren ook Mark Cavendish en Marcel Kittel dat niet? Voor Viviani zijn er (sic) slechts drie alternatieven: Alvaro Hodeg, Fabio Jakobsen en de overkomende Sam Bennett. Holm ziet in de in Menen geboren Ier meteen een potentiële winnaar van de … Ronde van Vlaanderen en van Paris-Roubaix. Vanwaar haalt hij het? Bennett nam aan Vlaanderen deel in 2014 en gaf op. In Roubaix 2016 arriveerde hij buiten tijd. Op zijn 29ste zal hij zijn fysionomie en zijn focus niet meer wijzigen noch verleggen. Wel haalbaar lijken mij Milano-Sanremo (28ste in 2019) en Gent-Wevelgem (17de in 2017).

Ik kan mij voorstellen dat ceo Patrick Lefevere allesbehalve amused zal zijn met de confidenties van zijn sportief directeur voor wie er ongetwijfeld wat waait, maar wat terecht binnenkamers zal worden afgehandeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten