dinsdag 12 november 2019


De Future Series
nuttig voor de méésten, 
(té) langDUURig voor sommigen

De eerste Future Series by exTropy van afgelopen weekend aan de Blaarmeersenmaakten lang niet iedereen even gelukkig. Er was nogal wat ongenoegen over de langdurigheid van de meetings door de lange wachttijden tussen de verschillende korte optredens en bovenal over de hoogte van de entreegelden. Ouders, grootouders, vrienden en sympatisanten die de kinderen (want dat zijn het tenslotte) kwamen aanmoedigen moesten zowel op zaterdag als op zondag zeven euro neertellen, zo ook hun begeleiders en zelfs ploegleiders (die als lid van WBV wegkwamen met zes euro). Veel van die oude(re) mensen rekenen die tweemaal zeven euro nog om in oude Belgische franken en komen dan bijna uit op zeshonderd frank, zonder dat ze tijdens die lange dag al iets gedronken en/of gegeten hebben. 
Het wielrennen is an sich al een peperdure sport. Boudewijn de Groot maakte ooit de hit “Jimmy”, waarin de zinsnede “als hij maar geen voetballer wordt, ze schoppen hem misschien wel dood” kan door sommigen verbogen worden tot “als hij/zij maar geen coureur wordt, ze … (vul zelf aan)”.
Hans Fruyt, met Freddy De Geest een witte merel die het pistegebeuren nauwgezet volgt en met expertise beschrijft, is onverdeeld enthousiast. Hans genoot op zaterdag en weet zeker dat dit ruimschoots zal bijdragen tot de initiële doelstelling Aspiranten, nieuwelingen en junioren de gelegenheid bieden om deel te nemen aan een België-Nederland competitie en daarmee het niveau van het baanwielrennen naar een hoger plan tillen”. Ook ik ben een fervent voorstander van de winterse baanmeetings aan de Blaarmeersen, waarbij enige bijsturing zich opdringt.
Wanneer ik de uitslagen van de zaterdag overschouw, kom ik tot de conclusie dat ik meer dan wat moest missen. Matthias Bogaert was de beste van het bouwjaar 2008, Thibaut Van Damme van 2007, Collin Westbroek (Ned.) van 2006, Axel Roks (Ned.) van de nieuwelingen, Babette van der Wolff (Ned.) van de meisjes-nieuwelinges, Daniek Henneveld (Ned.) van de meisjes-juniores.
De uitslagen van de zondag daarentegen: het zal wel aan mij liggen maar door die bomen zie ik dat bos niet. Wie helpt mij over die drempel heen? Dank bij voorbaat, Yves Klinckaert.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten