Er wàs ééns …
Gent-Wevelgem
… zoals hij nooit meer zal zijn!
Gent-Wevelgem is niet langer in de private handen van de tweespan Gheysens-Langedock. Interne disputen tussen de beide families zouden aan de basis liggen van deze abdicatie, waarop Flanders Classic geamuseerd zal hebben toegekeken om zonder al teveel weerstand beslag te kunnen leggen op hun illustere koers.
De macht van de mastodont inderdaad, (wie beTaalt bePaalt, in-der-daad) al gebiedt de eerlijkheid te stellen dat Flanders Classic indertijd het voortbestaan van de Vlaamse koerslente heeft geconsolideerd. Nu mag gevreesd worden dat de brede sportieve gevolgen niet min zullen zijn. Alles zal almaar minder worden dan het ooit geweest is.
Het organisatiecomité van Gent-Wevelgem heeft er het volste vertrouwen in dat de kwaliteit van de organisatie en de eigenheid van de koers in en om Ieper en Wevelgem zullen bewaard blijven. Een voortvarend statement als je het mij vraagt want zie maar wat er met de Ronde van Vlaanderen gebeurd is: voor de start naar Antwerpen uitgeweken en de Muur uit het traject gehaald. Dat de Kemmelberg dus ook maar uit zijn doppen kijkt. En zou je helemaal durven uitsluiten dat men op termijn Wevelgem als aankomstplaats inruilt voor het ambitieuze en dus meer biedende Ieper?
Er kan overigens nog meer sportief onheil op komst zijn. Zal Gent-Ieper op termijn niet hetzelfde doodvonnis ondergaan als de Ronde van Vlaanderen voor beloften? En degradeert de Memorial André Noyelle voor junioren van een internationale 1.1 naar een nationale 1.14 zoals de Ronde van Vlaanderen van die categorie? In voorkomend geval zou men enkel de Katjeskoers (thans in Boezinge) voor jongens en meisjes als goedkope afwachtingskoersen overhouden.
Flanders Classics had vanaf 2009 een ferme vinger in de Wevelgemse pap, die op zondag 27 maart aan de 84ste editie toe is en die vanaf 2012 ook een vrouwelijke editie kreeg. De upgrade naar een zondagse klassieker was ook een voltreffer onder de bezieling van Luc Gheysens en Bernard Langedock, zodat hun kinderen met Flanders Classics de status van World Tour - manche (1.UWT) konden afdwingen en dat zowel voor de mannen als voor de vrouwen.
Toch blijf ik razend benieuwd wat er, behalve het oorlogsdecor waaraan niet kan en mag getornd worden, tenslotte van het sportieve erfgoed overblijft. Flanders Classics heeft zijn triumviraat gerond: na de Omloop en de Ronde heeft het nu ook de (tot nader order) vlasklassieker in de portefeuille. Dat de startplaats vanaf 2003 van Gent naar Deinze opschoof, was al de keuze van de vorige eigenaars. Dat Deinze vanaf 2020 door Ieper verdrongen werd, is een teken aan de wand voor wat in de toekomst kan te gebeuren staan: Ieper zal almaar een centralere plaats innemen. En degradeert Wevelgem dan van aankomst- naar startplek of is zelfs dat de vlasgemeente niet meer gegund?
Bij al het voorgaande wordt de naam van créateur-fondateur Georges Matthys geen enkele keer vermeld. Hij is, meer nog dan Luc Gheysens en Bernard Langedock, de oervader die zich al enkele keren in zijn graf zal omgedraaid indien hij zou vaststellen wat er zijn geesteskind allemaal overkomt.
En wat met Hans Declercq (hoewel die als aandeelhouder en parcoursbouwer iets meer behoudskansen heeft) en Patsy Maegerman, zullen zij als koersdirecteurs gehandhaafd worden? Op 28 maart 2022 heel misschien nog wel maar daarna?!
Mijn respect voor Hand in Hand Harelbeke (organisator van de E3 Saxo Bank Classic) en voor V.C. Panne Sportief (Classic Brugge - De Panne) barst stilaan uit de voegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten