Weinigen die dat weten hoe gigantisch groot een kleine coureur in zijn nadagen kon zijn
Raymond VANSTRAELEN
de créateur-fondateur van Bioracer was een véélwinnaar bij de wielerjeugd
Raymond Vanstraelen … Raymond wie? Vanstraelen! Nooit van gehoord, zullen de allermeesten daarop reageren.
De jonge Raymond VANSTRAELEN na één van zijn 72 overwinningen uit de late jaren zestig en de vroege jaren zeventig van vorige eeuw. |
Hij was al op zijn 22ste gehuwd, had de koers gewogen en te licht bevonden om ermee door te gaan en zijn 'vaste' baan bij het staatsbedrijf RTT (nu Proximus) te laten varen want ‘verlof zonder wedde’ was in die tijd nog niet aan de orde.
Toch liet de koersfiets hem niet helemaal los maar die wilde enkel nog recreatief bestijgen in combinatie met het zich verdiepen in de allerhande trainingstechnieken, vaardigheden die hij toepaste als jonge coach. Hij stopte hij met koersen een maand na zijn 29ste verjaardag en legde zich onverkort toe op begeleiding. Hij werd de eerste coureur die de hoogstaande kwalificatie van A-trainer behaalde en waarmee hij onder anderen Hennie Kuiper naar een verrassende zege coachte in Milano-Sanremo 1985.
Bioracer werd opgericht per 31 december 1985. De merknaam is de compilatie van de term Biomechanica en racer, het logo is afgeleid van het beroemde schilderij van Da Vinci: “De mens is de maat van alle dingen”, de slagzin die het motto van het bedrijf werd.
Het is een cliché dat achter elke sterke man een even sterke vrouw staat. Nuance: in Raymonds geval staat de sterke vrouw nààst hem. Anny Vanaken ontwierp vanuit thuis (!) wielerkleding in lycra die lichter, elastischer en ademender was. Die revolutionaire uitrusting werd enorm populair bij hun discipelen en de vraag schoot als een raket de hoogte in. Ook almaar meer professionele teams kleedden zich met Bioracer. De vraag was zo enorm dat Raymond in 1989 stopte met coachen om zich volop te concentreren op de groei van de kledingbusiness van Bioracer en ook meer tijd te besteden aan fietsen op maat, zijn eeuwige passie.
De bioracende trein bolde als een TGV en zou niet meer stilvallen. De evolutie in al zijn fasen beschrijven zou een boek kunnen zijn. Summier kan gesteld dat Bioracer tijdens het eerste kwart van de 21ste eeuw een mondiale gigant werd. Het bedrijf telt globaal 520 mensen tewerk, van wie 90 in het moederhuis in Tessenderlo(oi) en een veelvoud daarvan in de productiehuizen gevestigd in Colombia, Macedonië, Tsjechië en Tunesië.
Toen het bedrijf globaler werd, realiseerde Raymond zich de nood aan een sterker management. Hij abiceerde als ceo om zich te concentreren op reserach en development. Het afgelopen decennium liet hij zich ook in met het coachen van het opborrelend talent binnen het bedrijf.
Bioracer-kleding is een democratisch topproduct want beschikbaar voor én de professionele, én de amateuristische én de straffe recreatieve fietser. Het is een stevige pijler van de sterke groei van het sexy bedrijf.
De inmiddels 74-jarige Raymond bruist nog steeds van nieuwsgierigheid en innoverende passie. Zijn filosofie is het kloppend hart van Bioracer. De créateur-fondateur is vrijwel dagelijks in het bedrijf om zijn knowhow door te geven aan anderen met als confidentie:
“Ik verlaat het kantoor nog steeds elke dag met een gelukkiger gevoel dan toen ik er aankwam”, glundert Raymond. Straf!
Raymond Vanstraelen is een kampioen voor kampioenen, die eigen uitdagingen waarmaakte en er anderen liet van gedijen.
“Wij maken je sneller”, luidt the mission statement van Bioracer, dat recentelijk aan een volgend bestaanshoogtepunt toe was. Vanaf 2022 zullen de Ineos Grenadiers de gewaden dragen van Bioracer. Olympisch kampioen Richard Carapaz, wereldkampioen én Olympisch tijdrijden Filippo Ganna en allrounder Tom Pidcock waren de mannequins met dagdienst om hun nieuwe outfit apetrots te showen. In dat verband las ik in Het Belang van Limburg: het exuberante ontwerp combineert de iconische lijn op de achterkant van het shirt met gedurfde innovaties. Het nieuwe design houdt een stijlvolle balans tussen het donkerblauw en het dieprood van de twee hoofdsponsors.
Het persbericht van Ineos laat er geen twijfel over bestaan: “Bioracer heeft voor de ploeg een uniek tenue ontworpen om in te trainen en te koersen. Een tenue waarin je je de snelste renner voelt. Of dat nu bergop of bergaf is, offroad of op de weg, in een tijdrit of in een sprint. Dit alles onder één motto: ‘This is how fast feels!’.”
Voor Bioracer is dit een grootse intrede in het World Tour - peloton en niet toevallig in het team met het hoogste budget. Dat betekent voor ceo Danny Segers een actievere rol in de spotlights want voortaan zal Bioracer het hele jaar door visibiliteit hebben in àlle topkoersen én frequent ook op de podia.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten