donderdag 3 november 2022

Jasper SCHOOFS koestert het comfort van de keuze 

 

Tot op het einde van de zomer legde hij de mooiste uitslagenstaat voor die tijdens de nazomer en herfst nog door Cedric Keppens en Xander Scheldeman overtroffen werd.

Jasper had alle begeerde schaapjes dan al op het droge met vooral: winst in La Pévèle Classics (Fr.), nationale titel tijdrijden in het bouwjaar 2016 hernieuwd, dagzege en vierde eindplaats in de Course de la Paix, vierde (en sidekick van de winnende Cedric Keppens) in de Jeugdolympiade, dag- en eindzege in de Triptique Ardennais en een resem dichte ereplaatsen in andere koersen die ertoe deden. 

Het mooiste viel hem te beurt in Banská Bystrica (Slowakije).
“Daar kunnen bijdragen tot de triomf van Mauro en zelf nog vierde worden, sloeg alles nadat het 
al een sensatie was om er op een afspraak met zoveel landen te mogen bij zijn.”


Na de Ardennenkoers van Couvin (6de) eind augustus zette hij een punt achter zijn wegseizoen om fris en monter het veld te kunnen induiken. Een 37ste plaats in zowel Maasmechelen als op de Koppenberg wees niet meteen in die richting.

“Ik wil niet verwijzen naar nogal wat tegenslag om toe te geven dat ik het hoger level mij voorlopig te hooggegrepen is. Het verschil tussen een halfuur volle bak geven en drie kwartier is gigantisch. Ik ben trouwens niet de enige eerstejaars die met zijn neus op die feiten wordt gedrukt maar geef mezelf de vereiste tijd om gestaag naar op te schuiven. Ook het veldrijden blijft mij fascineren zelfs al lijkt de weg meer mijn ding te zijn.”

Jasper won als tweevoudig kampioen van België al zijn tijdrijden in eigen land.

Jasper won al zijn tijdritten in eigen land maar die in het buitenland waren andere koek: vierde in die van de Course de la Paix, zeventiende in die van de Jeugdolympiade maar dat was geen domper op de niet geringe rest.

“In de Course de la Paix had ik de openingsrit gewonnen en de gele trui in de volgende ritten behouden”, herinnert Jasper zich graag. “Aan het begin van de koninginnenrit voelde ik mij kiplekker om van de aanval de beste verdediging te maken. Dat liep van een leien dakje tot ik in de slotkilometers door fringale overvallen werd. Die beginnersfout kostte mijn leiderstrui die ik ’s anderendaags in de tijdrit toch kwijt was geweest ondanks een knappe zesde plaats maar met 42” meer dan de ongenaakbare Pool Patryk Goszczurny die eind juli hetzelfde meesterschap uitrolde in de tijdrit van de Jeugdolympiade, waarin hij mij (17de) een halve minuut aansmeerde. Tegen dergelijke overmacht kan ik voorlopig weinig inbrengen maar misschien zit er bij mij nog meer rek op dan bij hem.”

Jasper begint in 2023 aan zijn derde hoofdstuk als koersende tiener: de 17- en de 18-jarigen die almaar meer aanleunen bij de beroepscategorie.

“Met dat laatste ben ik nog niet bezig”, weerlegt Jasper. “Ik wil eerst leergeld betalen en gaandeweg innen. Met Acrog-Tormans Balen BC zal ik een aantrekkelijk programma kunnen afwerken met tijdritten en hoogtemeters als steunpunten."

Jasper SCHOOFS in Damme aan de haal met een andere topper, Xander SCHELDEMAN.

Persoonlijk verwacht ik Jasper in 2023 een eerste keer tijdens het weekend van 18 en 19 maart in Damme, waar hij dit jaar een rijk gestoffeerd deelnemersveld overwon. Jasper zal zich in de pittoreske boekenstad weer kunnen vinden met een indivviduele tijdrit op zaterdag en de traditionele kasseienrit op zondag, die hem als winnaar van La Pévèle Classics (Fr.) zeker moet liggen.

Jasper leefde zich in zijn nog jongere jaren uit als multisporter: in het atletiek (meerkamp in de zomer, veldlopen in de winter) en zelfs voetballen deed hij even: eerst bij Verbroedering Balen, daarna bij FC Wezel Sport. Gaandeweg haalde de tweewieler de bovenhand waarmee hij eveneens de seizoenen combineerde: op de weg in de zomer, in het veld tijdens de winter. L’embarras du choix is la luxe du choix, die hij nog meer dan even wenst vol te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten