donderdag 11 januari 2024

 DSM-Firmenich-PostNL 

blijft het meest cryptische wielerteam

 

 

Team DSM-Firmenich bevindt zich nog steeds in de degradatiezone van de WorldTourTeams, in de desbetreffende uci-ranking houdt het enkel Arkéa-Samsic achter zich. 

Het behaalde in 2023 slechts elf overwinningen, waarvan enkel die van Alberto Dainese (dagzege in de Giro en in de Vuelta), en van Sam Welsford (dagzege in de Renewi Tour) ertoe deden. 

Beiden zijn tijdens het tussenseizoen overgestapt naar Bora-Hansgrohe respectievelijk Tudor. Andreas Leknessund (8ste in de Giro 2023 na vijf dagen in la maglia rosa) verkaste naar Uno-X Pro Mobility. 

Alsof dat nog niet volstond kwam daar in december alsnog het abrupte vertrek bij van Lorenzo Milesi (die Alec Segaert in Glasgow-Stirling van de wereldtitel tijdrijden u23 hield). In zijn kakelverse regenboogtrui was Lorenzo de lokomotief van DSM in de verzopen inleidende ploegentijdrit van de Vuelta in Barcelona. Hij verkoos in december om de vlucht vooruit te nemen naar Movistar. 

 

Zijn abdicatie is door de jaren heen geen alleenstaand geval. Dat deden ook onder anderen Dries Devenyns (na 2014), Marcel Kittel (2015), John Degenkolb (2016), Warren Barguil (2017), Mike Teunissen (2018), Tom Dumoulin (2019), Wilco Kelderman (2020), Marc Hirschi (2020), Michael Matthews (2020), Tiesj Benoot (2021), Jai Hindley (2021), Michael Storer  (2021), Ilan Van Wilder (2021), …

Je kunt ze inderdaad niet allemaal houden maar bij de meesten van hen ontkom je niet aan de indruk dat ze vooral wegwilden én -mochten omwille van de irritante protocollen.


Firmenich is een fabrikant van geur- en smaakstoffen, waar DSM is in opgegaan. DSM-Firmenich profileert zich als ‘een toonaangevende innovatieve speler op het gebied van nutrition, health & beauty’. Het verwelkomt PostNL (de grootste speler inzake pakket- en postbezorging in Nederland) als medesponsor.

Opnieuw ontkom ik niet aan de indruk dat de rigide aanpak nog altijd primeert op de sportieve doelen. De ploegleiding heeft het in zijn beleidsverklaring vooral over ‘nòg betere trainingsmodellen en voedingsplannen’ en is ervan overtuigd van ‘dat de uitrusting komend jaar sneller dan ooit zal zijn’. Het behalen van spraakmakende resultaten na het harde werk lijkt daarbij ondergeschikt of willen ze voorkomen dat ze zwaar op het budget wegende bonussen moeten uitkeren?

 

DSM-Firmenich-PostNL is nochtans een WTT dat gehouden is om aan alle manches van de WorldTour deel te nemen en dus ook aan de drie grote ronden die ze mee willen inkleuren met visibiliteit in de bergritten én dagzeges op het vlakke(re). Voor het eerste wordt vooral gerekend op de Franse iconen Romain Bardet (33, tweede in de Tour van 2016 en derde in die van 2017) en (come back kid) Warren Barguil (32), voor het tweede willen ze Fabio Jakobsen aan een functionele sprinttrein helpen.  

De 21-jarige Max Poole wordt aanzien als een rijke wissel op de toekomst in de rittenkoersen, waarin hij in 2023 al voor dagzeges in aanmerking kwam. Hij mag vanaf mei de volgende stappen zetten in de Giro, waarna opnieuw de Vuelta. Vraag is evenwel hoelang ze de scherpe Brit willen en kunnen houden.

Andere sterkmakers lijken er niet tussen te zitten of het zou de nog geen 24-jarige Australiër Matthew Dinham, de verrassende zevende van het loodzware WK in Glasgow, moeten zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten