woensdag 12 oktober 2022

Volgens firstcycling.com al voor de 3de keer in 4 jaar 

 

Rutger WOUTERS 

is opnieuw de primus inter pares

 

 

Rutger Wouters (Koersel) werd 31 jaar op 10 augustus en hij vierde dat op passende wijze met een overwinning in Lokeren-Daknam. Tijdens de eerste 16 dagen van augustus behaalde hij zes overwinningen maar op het einde van die oogstmaand werd hij, vier jaar na Stabroek, niet opnieuw kampioen van België. In het verzengende Sint-Lievens-Houtem kon hij wel de forcing voeren maar niets forceren.


Rutger WOUTERS trekt de kar tijdens het BK in Sint-Lievens-Houtem.

“Dat stak wel een beetje”, geeft Rutger ootmoedig toe. “Jammer dat de Vlaamse Ardennen links werden gelaten. Die hadden mij kunnen helpen om mijn slag thuis te halen.”


... en tijdens het BK tijdrijden in de velden van Gavere-Dikkelvenne.

“Ook het BK tijdrijden twee maanden eerder in Dikkelvenne werd een teleurstelling. Ik schrok ervan dat het verschil met Guillaume Seye zo hoog (41”) was opgelopen. Ik vond mij nochtans niet slecht bezig.”

 

De gemiste Belgische titels weerhielden er Rutger niet van om voor de derde keer in vier jaar de primus inter pares te worden in de betrouwbare ranking van firstcycling.com, de globale maat der dingen.

“Cijfermatig was dit mijn beste seizoen”, specifieert Rutger. “Ik won 38% van mijn wedstrijden, zegevierde tijdens het eerste én het laatste weekend. Kwalitatief kon het weliswaar beter: geen Belgische titel veroverd, geen interclub noch een profkoers gewonnen maar het geheel maakt véél goed.”

“Neen, de verijdelde profgedachte speelt niet opnieuw op want die was op mijn gevorderde leeftijd als coureur nooit een doel. Wel is het frustrerend om vast te stellen dat bepaalde concurrenten, die smaakmakers noch winnaars waren, toch een stap hogerop konden zetten. Hoe ze dat voor mekaar kregen, laat zich raden en dus benijd ik hen niet. Indien ik enkele jaren geleden een faire en duurzame kans had gekregen dan zou ik een bereidwillige helper geweest zijn. In het huidige peloton kun je evenwel reeds als jonge twintiger al te lààt komen.”

“Ik doe dus met een groot hart en de volle overgave verder zoals ik al bezig was en dat betekent initieel: zo vaak mogelijk winnen. Specifiek  is er niets meer om af te vinken tenzij ook eens winnen in Luxemburg, de enige Belgische provincie waarin dat mij nog niet te beurt is gevallen, een voetnoot die ik bij gebrek aan koersen daar moeilijk zal kunnen realiseren. Nog eens kampioen van België worden zegt mij uiteraard  ook meer dan wat wat maar in Sint-Lievens-Houtem (tijdrit) en in Putte (wegrit) zal het andermaal van de vorm van de dag afhangen en hoe de puzzel wordt gelegd.”

 

De globale zegeteller van Rutger staat inmiddels op 126 maar dit jaar zal er geen meer bij komen want:

 “Ik verzaak aan de Tour du Faso, waarin ik vorig jaar de openingsrit won en nog zeven keer bij de eerste tien eindigde. In dat land was er een staatsgreep maar de nationale ronde gaat toch door, evenwel zonder mij.”

 

Rutger Wouters zal ook in 2023 als The Man in Black in de kleuren van Team Thielemans - De Hauwere zijn opwachting maken.

“In die kleinschalige omgeving heb ik het helemaal naar mijn zin en geniet ik alle vrijheid. Glenn Debruyne, door wie ik er vanaf 2020 verzeilde, maakte een comeback in de nevenbonden en neemt een doorstart bij Team Thielemans - De Hauwere, terwijl Sven Noels (derde in de ranking vanfirstcycling.com) naar Decock - Van Eyck - Devos Capoen overstapt.”

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten