vrijdag 14 oktober 2022

Duizendpoot die zijn gedurfde plannen ook ten uitvoer brengt.

 

Julien VAN DEN BRANDE

de koersende manager

Julien Van den Brande kun je eigenlijk dezelfde insteek geven als zijn kompaanDavid Desmecht. Ook voor hem had ik de hand in het vuur durven steken dat hij een duurzame contractrenner zou worden want ook hij had het (bijna) allemaal: het talent, the looks, the guts … 

Julien VAN DEN BRANDE tijdens de verzengende Hill-60 interclub in Zillebeke.

“Aanslepende knieproblemen als belofte en een heupbreuk in juni 2021 deden mij de das om”, benadrukt David. “Contractrenner ben ik drie jaren geweest, bij Tartelotto-Isorex vanaf 2019 met dat jaar fraaie winst in de Internationale Wielertrofee van Oetingen en in de kermiskoers van Dentergem. Toch denk dat ik het vooral mislopen ben toen Sport Vlaanderen - Baloise zijn gegeven woord brak. Zoiets zou ik een medemens nooit lappen. Voor mij is een woord een woord.”

13 juni 2021 werd zijn rampendag. In de vierde rit van de Ronde van België kreeg hij in de aanloop naar de Mur de Huy een klapband en catapulteerde vol op een borduur en bleef met het gezicht naar de grond roerloos liggen. Grote paniek maar het viel al bij al nog relatief mee en een een kleine drie maanden later hervatte Julien in Wingene maar noemenswaardige resultaten werden niet meer behaald en Peter Bauwens trok zijn voortvarende conclusies. 

Julien als tweedejaarsnieuweling in 2011.

Een Van den Brande capituleert evenwel niet zomaar en zocht het een etage lager. Met zijn partner Fien De Paepe, die ook koerste, zorgde hij voor een eigen bedding onder de auspiciën van S-Bikes Doltcini, waarvan ook Stef & Stijn De Bock, Pieter De Paepe, David Desmecht, Wannes Heylen, Bart Pieters en Kenn Simon deel uitmaakten. Een achttal dat hoge ogen gooide met bijna dertig (!) overwinningen. De manager gaf het goede voorbeeld met acht stuks, waarvan de helft op een rij tussen 5 en 17 juni.

“Toch zou het mooiste geweest zijn dat we in Heist-o/d-Berg (111 dln.) na een supersnelle koers (47 km./u.) het volledige podium hadden ingenomen”, verrast Julien. “Stijn kreeg helaas krampen tijdens de slotronde, wij moesten ons reppen om zelf buiten schot te blijven en Stijn met hartenpijn achterlaten. Kenn behaalde er zijn enige overwinning.” 

Julien (27) gaat dagdagelijks met schoenen en kledij de baan op als vertegenwoordiger voor CarbonBike. Het woelwater van weleer is helemaal tot rust gekomen met dezelfde conclusie als David Desmecht:

“Ik weet niet of ik als contractrenner gelukkiger zou geweest zijn dan ik nu ben en dat is toch de essentie van het leven?”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten