donderdag 27 oktober 2022

Zwààr, zwààrder, zwààrst …

110de Tour de France … very business as usual

 

Ook de 109de Tour de France zal een … hoer zijn die van Monnaie naar Money rijdt en waarvan men bij voorbaat weet dat hij vooral door de Amaury Sport Organisation zal gewonnen worden. 

Om het smeer likt ASO dit keer de Baskische kandeleer. Voor de coureurs en hun entourage zullen er in verhouding andermaal slechts kruimels weggelegd zijn. Welke auteurs worden zo onderbetaald om een kleine honderd uren op de bühne te staan en waarvan de meeste tijd door diverse tv-stations (door Eurosport dag na dag integraal) worden uitgezonden?

Ook de 110de Tour is té langdurig en té zwaar. Geen haan die ernaar kraait en zeker al de palliatieve rennersvakbond CPA niet, Joost mag weten waarmee die zoet wordt gehouden.

De Tour van 2022 is 3404 km. lang (76 meer dan in 2022), situeert zich (vanuit het zuid-Westen) helemaal in de onderste helft van Frankrijk, passeert de vijf bergketens (Pyreneeën, Centraal-Massief, Jura, Alpen en Vogezen) met 30 cols (23 in 2022), opgelijst met vier hoge aankomsten: les Cauterets (rit 6), le Puy-de-Dôme (rit 9), le Grand Colombier (rit 13) en Saint-Gervois Mont Blanc (rit 15). Veronachtzaam vooral niet om daar de loodzware epiloog door de Vogezen aan toe te voegen.

Dit is andermaal ‘van het goede (?) teveel’, gelukkig zijn de renners baas in eigen buik (lees: peloton) en ze zullen wel opnieuw zo vermetel zijn om nu en dan een niet-aanvalspact aan te leggen.

Het Baskische begin kan een kolfje naar de benen van een allrounder als Wout van Aert of van Julian Alaphilippe editie 2019 zijn. Les Cauterets op de zesde dag kan de tussenstand een eerste keer omgooien maar de eindbeslissing zal voor de derde week zijn die aanvangt met de enige tijdrit van 22 km. tussen Passy (waar Eddy Merckx in 1964 wereldkampioen bij de amateurs werd) en Combloux, waarin meer geklommen dan hardgereden zal worden zodat je het ei zo na over een tijdritloze Tour 2023 kunt hebben, een heuse blasfemie!

Positief is dat er slechts twee etappes van net iets meer dan 200 km. zijn, wat de sleur evenwel niet helemaal zal anticiperen want behalve te zwaar is de Tour vooral te langdradig. 15 in plaats van 21 ritten zouden met zich kunnen brengen dat de betere klassementsrenners aan alle drie de grote ronden deelnemen.

Indien Remco Evenepoel erbij zou zijn dan was het voor hem een beetje thuiskomen geweest in het Baskenland en meer bepaald in San Sebastian, waar hij twee cruciale triomfen heeft behaald. Niet uitgesloten dat ook dit meespeelt in zijn keuze tussen de Giro en de Tour maar ik denk van niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten