woensdag 10 februari 2021

Mark CAVENDISH en Remco EVENEPOEL elk op hun manier terug van (nooit)  weggeweest

 

 

Mark Cavendish rijdt komende zondag, indien het Covid-19 belieft, de Clásica de Almeria (1.ProSeries). Het zou zes jaar later zijn heroptreden zijn in de gewaden van Patrick Lefevere

De flamboyante Brit had er agains tall odds alles voor over om als 36-jarige nog even of iets langer contractrenner te blijven. Het hoefde zelfs niets te kosten. Patrick Lefevere is evenwel de laatste die je kunt wijsmaken dat ‘gratis’ bestaat. Welke regeling er ook werd getroffen, het zal enkel gekund hebben vanuit Patricks overtuiging dat de Manx Expressook nog iets kon bijbrengen voor The Wolfpack.

 

Van Mark Cavendish mag je niet meer verwachten dat hij alsnog Eddy Merckx verdringt als recordhouder van het aantal dagzeges in de Tour. Toch mag hij, als één van de meest beslagen bolides ooit, in één adem vernoemd worden met (in alfabetische orde) Mario Cipollini, André Darrigade, Alessandro Petacchi, Freddy Maertens, Robbie McEwen, Miguel Poblet, Patrick Sercu, Rik Van Linden, Rik Van Looy, …

In zijn ideale wereld wint Cavendish zondag in Almeria of in één van de volgende koersen, het zou niet de grootste maar wel één van de kostbaarste zijn van ruim 150 overwinningen op de internationale kalender, waarmee hij in de ‘all time wins ranking’  van procyclingstats.com op de achtste plaats staat. Een niet helemaal nauwkeurige telling leert ook dat Marks volgende zege de 800ste kan zijn van Quick Step Floors. Dat zou nogal een return zijn voor zijn verlengd verblijf in het peloton. 

 

Remco Evenepoel heeft sedert 15 augustus 2020 geen wedstrijd meer gereden. Toch was de voorbije zes maanden bijna elke dag in beeld. Het stak bijwijlen de ogen uit maar allerminst bij Deceuninck en Quick Step die hij op analoge wijze exposure schonk, een welgekomen compensatie voor de in Covid-19 opgegane lente en zomer. Wie aan Evenepoel denkt, ziet in één blik ook Deceuninck-Quick.Step op zijn netvlies.

Daarom moest Remco het niet meemaken maar misschien was de rollercoaster van het voorbije halfjaar the needing missing link om een evenwicht te vinden tussen begeisterungen realisme. Remco schrok nogal toen zijn koersfiets begin 2021 voor geruime tijd taboe werd. Zijn seizoenbegin is drastisch verdaagd en dat blijft het, zelfs nadat hij groen licht kreeg om de fietstrainingen te hervatten. Overhaasting is totaal uit den boze, waarbij men zelfs overweegt om zijn heroptreden in competitie uit te stellen tot 8 mei, de eerste dag van de Giro waarin hij zich al een jaar geleden een hoofdrol weggelegd zag. Nu mag het beduidend minder zijn en het zal stap voor stap gebeuren wars van initiële klassementsambities. Remco en de zijnen zien wel waar zijn schip aanmeert. Zijn seizoen staat of valt niet met de Giro. Met die ongedwongenheid kan hij efficiënter op zijn volgende doelen afgaan: de Olympische tijd- en wegrit in Tokio, de wereldkampioenschappen in eigen land, de Giro di Lombardia. Er mag ook nog één en ander aan voorafgaan maar het zal niet van moeten zijn tenzij Remco het zichzelf oplegt.

 

Tussen Cavendish en Evenepoel gaapt een leeftijdskloof van bijna vijftien jaar. Remco was amper zeven jaar toen Mark op 18 april 2007 met een zege in de 95ste Scheldeprijs de poort naar bekendheid forceerde. Remco droomde in die dagen van een carrière als ... voetballer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten