donderdag 17 maart 2022

Daan STEVENS, the remake

 

 

Niet ongebruikelijk dat je als tweedejaars zowel bij de nieuwelingen als bij de junioren doorstoot. Daan Stevens deed het atypisch. Hij won als tweedejaarsnieuweling zes keer en meteen daarna als neo-junior vijfmaal. Daarna stokte het.



“Plots lukte het niet meer”, zucht Daan, “en als neo-belofte nòg minder. Corona had er ook wel mee te maken maar het was vooral onverklaarbaar dat ik opeens een meeloper was.”

Als de nood het hoogst is, dan is Lennert Van de Voorde nabij. Hij koerst zelf ook maar heeft zich, als master Lichamelijke Opvoeding & Bewegings-wetenschappen, ook opgewerkt tot Cycling Coach bij Athlete-ID.

“Door mij anders te doen trainen met de nadruk op de duur in plaats van op de intensiteit ervaarde ik nieuwe sensaties die mij opnieuw zin deden krijgen in koersen”, legt Daan uit. 

“Dat ik mezelf niets wijsgemaakt had, bleek al bij mijn openingskoers in Zepperen, waar ik met Bob Poelmans in steun met verbazend gemaak won. En het weekend daarop versierde ik in Meulebeke en Ichtegem een dubbelslag, waarbij ik opnieuw om en bij de 100 concurrenten achter mij hield. Na twee veel mindere jaren geeft dat vanzelfsprekend een zalig gevoel en dat zo kort na een nochtans niet rimpelloze winter, waarin een knie geregeld opspeelde.” 

Na nog geen halve maand heeft Daan reeds drie zegestreepjes achter zijn naam, waarvan twee in het verre West-Vlaanderen, waar hij kennelijk gedijt want als neo-junior overwon hij op 30 maart 2019 in Kortemark-Werken 137 concurrenten. 

Nog geen drie jaar later mag Daan pronken met een unieke drie op drie, een loepzuivere hattrick zelfs waarmee hij vooral zichzelf verbaasde. 

Daan, student aan de Wielerschool van Heusden-Zolder, wil het regionale circuit, waarop hij zeker niet neerkijkt, nu even verlaten om volgende stappen te zetten. Daar begint hij vrijdag aan met de Youngster Coast Challenge van Bredene naar Koksijde en twee dagen later de G.P. Wilfried Peeters in Mol. Het weekend daarop is er de Kattekoers onder de koepel van Gent-Wevelgem. Twee keer in West-Vlaanderen, dat belooft.

 “Toch ook een beetje een stap in het onbekende ”, meent Daan, “want als neo-belofte was ik in de interclubs weinig aan zet. Die leken mij zelfs te hooggegrepen, ik hoop dat het dit seizoen anders zal zijn. Elke koers is de bevestiging of de ontkenning van de vorige. Ik bekijk het van week tot week en zie dan wel waartoe dat leidt. Het is nog veel te vroeg om mij te wagen aan groteske uitspraken over profambities en zo. Over zes maanden weet ik veel meer.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten