donderdag 31 maart 2022

Louis WEYTS

winnen is zijn regel (nog) niet 

 

 

Ook in zijn vijfde seizoen legt Louis Weyts (Lotenhulle) van meet af aan een buitengewone vlijt aan de dag. Vooreerst eindigde hij in àlle baankampioenschappen rond de vijfde plaats met bovenal een podium in de keirin en de scratch. 

In zijn wegkoersen zette hij een maarts rekenkundig rijtje op: 4de in Kemzeke, 3de en 2de in Damme. 




Indien deze logica gerespecteerd werd dan zou hij zondag gewonnen hebben in Boezinge, de openingsmanche van de Beker van België. Dat lukte net niet want Nolan Huysmans was er hem te vlug af.“Nolan en Louis zijn 's lands rapste nieuwelingen”, beweert papa Frank, een zelfstandig tuinaanlegger.

Winnen is Louis’ ding (nog) niet, al verbaasde hij vorig jaar door als één der jongsten van het bouwjaar 2006, tweemaal te zegevieren. Dat baarde vooral opzien in Kuurne, waar hij het haalde van de sneller geachte Nicolas Aernouts. Een maand later won Louis ook in Merelbeke en ei zo na op de slotdag in Bachte-Maria-Leerne, waar Laurens Plancke (-2’23”) zich wijselijk uit de voeten gemaakt had.

Twee overwinningen als eerstejaarsnieuweling, dat waren er net evenveel als globaal tijdens zijn drie seizoenen als aspirant.

Louis ruilde in de herfst van 2021 het VTI in Deinze in voor de Gentse Topsportschool. 

“Super dat ik me daarvoor kwalificeerde”, glundert Louis. “Een 500 meter met stilstaande start was de lakmoesproef, waarin ik zeven op tien behaalde. Mijn passages aan de Blaarmeersen als aspirant legden mij dus geen windeieren. Bovenal doe ik het graag en het maakt mij ook beter als wegrenner. De adviezen van mijn mentor Kieran De Fauw volg ik nauwgezet op. De komende maanden zal de focus vooral op de mooiste koersen liggen, al zijn ook de drukbezette regionale wedstrijden niet te versmaden. In Damme was er twee dagen op rij een interprovinciale bezetting.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten