donderdag 3 maart 2022

Natan DUCHI

twee op een rij na 4 jaar droogstand

 

Voetbal was zijn eerste acht jaar durende passie op nationaal niveau nog wel als offensieve middenvelder bij Zulte-Waregem en niet de minste want nòg hoger aangeschreven teams informeerden naar hem. De club (niét Francky Dury!) reageerde daarop door hem zowaar wat meer aan de kant te schuiven. Natan zat al langer met de koers in het hoofd en deze bestuurlijke kronkel verhaastte zijn switch.

Bescheidener beginnen koersen als Natan Duchi (Kluisbergen) vanaf 2019 deed, kan nauwelijks. Als neo-nieuweling haalde hij tweemaal de top 10, als tweedejaars bleef het bij een vierde plaats in Heestert. Als neo-junior haalde hij zesmaal de top 10 en werd hij vierde in Lendelede. Meer dan wat schuchtere progressie was het niet. Beter zo dan omgekeerd en dus hield Natan er een almaar fijner gevoel aan over en extra veerkracht uit om ermee door te gaan.

Natan DUCHI wint met overschot de openingskoers in Vlamertinge. (Foto Gino COGHE)

En hoe terecht want het seizoen 2022 is amper twee weekends ver en er staan plots evenveel zegestreepjes achter zijn naam. Eerst won hij van een dertigtal kompanen het clubkampioenschap van EFC-L&R-AGS maar dat werd toch nog ruim overstegen door zijn triomf in Vlamertinge. Laurens Plancke had zich tijdens de slotronde uit de voeten gemaakt en fungeerde als de ideale springplank voor Natan. Met een supersonische (52 km./u.) laatste drie kilometer haalde hij Laurens bij en overstak hem. Jawadde dadde!

“Ja, ik zie het voortaan helemaal zitten”, bevestigt Natan, “al werd ik bijna op het verkeerde been gezet door tegenvallende data, aangegeven door een fout ingestelde testbank. Goed dat het Pulso Lab Zwevegem rechtzette zodat ik deelachtig kan zijn aan het klimproject van de wielerbond. Ik hou inderdaad van de hoogtemeters die ik aanzie als natuurlijke bondgenoten om mij op termijn te profileren bij de betere teams voor beloften. Eerst wil ik Vlamertinge bevestigen in de interclubs en de andere mooie koersen.”

Zo zie je maar hoe een dubbeltje rollen kan en hoe iemand, die ternauwernood een meeloper was, zich plots opwerkt naar enkele etages hoger. Het is weinigen gegund om dat af te dwingen na vier jaren achter de feiten te hebben gekoerst.

“Ik werd non stop aangemoedigd door mijn club EFC-L&R-AGS, mijn familie en bovenal door mijn vriendin Maïthé Merchie, die nochtans geen affiniteit had met het wielrennen, maar nu dus wel. Wat mij nu als jonge coureur te beurt valt, zal zeker geen rem zijn op mijn laatste jaar economie - moderne talen in het College van Waregem. Daarna opteer ik voor de richting Sport & Bewegingsrecreatie aan de Hogeschool Vives in Brugge.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten