donderdag 10 maart 2022

Peter SAGAN gààt, wanneer komt Marc HIRSCHI en wat met de 'fietsenstalling' op de volgwagens?

 

Peter Sagan is niet meer gestart in de 3de rit van Tirreno-Adriatico. Officieel luidt het dat hij vertoeft in de hoek zit waar de klappen vallen want nog vòòr het seizoenbegin geraakte hij een tweede keer besmet met Covid-19. Toch heb ik meer zware moeite dan medeleven met hem wanneer ik bezie hoe hij eergisteren nog als een voetzoeker sprintte en een andere renner manifest opzijduwde om er uiteindelijk slechts een vierde plaats aan over te houden. Beseffende dat hij in deze Tweezeeënkoers niet dichter meer bij een dagzege kon komen zal ook wel meegespeeld hebben om de (on)eer aan zichzelf te houden.

Ook rond Marc Hirschi is het nog muisstil in 2022 na een ook al bleek 2021 (met enkel een dagzege in de Tour de Luxembourg) door problemen aan een heup waaraan hij zich tijdens het tussenseizoen liet opereren en waardoor hij pas in de Settimana Coppi & Bartali (vanaf 22 maart) in competitie zou komen. Ook bij hem heb ik het gevoel dat het niet meer wordt zoals het geweest is. In die optiek was het wijs van hem dat hij halsoverkop de vlucht vooruit nam bij Team DSM voor een lucratief driejarig contract bij het UAE Team Emirates.

Ook het gedoe met de fietsenstalling op de volgwagen in het zog van een tijdrijder frappeert mij. Raar dat de UCI daartegen nog niet ingegrepen heeft (zoals het ooit deed met de lengte van de ... sokken) door te bepalen hoeveel fietsen er op het dak van de volgwagen mogen staan, zodat de snelheid van de luchtstroom rond de tijdrijder kleiner wordt. Het zou over 50 km. net geen vier seconden voordeel opleveren indien de auto de renner op 10 meter volgt. Insiders willen daarom de verplichte afstand tussen wagens en renners verhogen naar 30 meter, zodat het minuscule voordeel weggewerkt wordt. Simpeler zou zijn om het aantal fietsen op de volgwagen te beperken en te tellen in plaats van het aantal meter te schatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten