woensdag 16 februari 2022

Jasper SCHOOFS houdt 

l’embarras du choix vol

 

Jasper leefde zich in zijn jongste jaren uit in het atletiek: meerkamp in de zomer, veldlopen in de winter. Zelfs voetballen deed hij even: eerst bij Verbroedering Balen, daarna bij FC Wezel Sport. Gaandeweg haalde de tweewieler de bovenhand waarmee hij eveneens de seizoenen combineerde: op de weg in de zomer, in het veld tijdens de winter. De multisporter wil  l’embarras du choix wil hij nog meer dan even volhouden.

“Op de weg koersen als aspirant deed ik niet graag omdat ik er weinig of niets kon forceren”, weet Jasper. “Dat veranderde als eerstejaarsnieuweling wanneer ik meer kansen kreeg om mij te onderscheiden." 

Jasper SCHOOFS soleert naar onverhoopte winst in Zedelgem.

Reeds op de openingsdag van 2021 was het raak in het verre Zedelgem, zijn allereerste koers van zowat 70 km., waarin hij een solo van 55 km. succesvol afrondde aan bijna 40 km./u. Het was de passende stijloefening voor vijf weken later, het BK tijdrijden in Koksijde, waarin hij na Milan Van den Haute (-19”), Yarno Van Herck (-14”) en Duarte Marivoet Scholiers (-2”) de vierde tijd neerzette en de beste eerstejaars (43,23 km./u.) was.

Jasper in het BK tijdrijden van Koksijde op weg naar de vierde tijd,
de scherpste van de eerstejaars.
 

Tussen Zedelgem en Koksijde door had hij op de eerste dag van de zomervakantie al de Ardennenkoers van Herbeumont overtuigend gewonnen. Op Tristan Jannes, Célian Deweerd en Matthijs De Clercq na reed hij al zijn leeftijdsgenoten op minstens drie minuten. 

Halfweg juli kon zijn debuut bij de nieuwelingen al niet meer stuk maar er kwam nog aardig wat bij, niet in het minst op de hoogtemeters.

In Couvin was Cedric Keppens zijn equivalent, die zich een iets betere finisher toonde. Ze waren goed samenwerkend vèr van de anderen weggereden. Enkel Xander Scheldeman en Matteo Vanhuffel konden het tijdsverschil (tot anderhalve minuut) beperken. Alle anderen arriveerden op drie en (veel) meer minuten.

In vergelijking met Herbeumont en Couvin waren Jaspers achtste plaatsen in de Triptique Ardennais en de Tour de la Basse Meuse maar matig.

“Dat ik in de Triptique de openingsrit won, was ook voor mij een totale verrassing want ik had de hele koers slechte benen en hield mij gedeisd achteraan tot ik in de finale besloot om toch maar op te schuiven en zowaar iedereen voorbijstak. Om mijn leiderspositie te verdedigen was ik niet goed genoeg en dus besloot ik mij in te zetten voor mijn kansrijkere kompaan Sente Sentjens en ook dat lukte.”

In Jemeppe-sur-Sambre, de voorlaatste manche van de Topcompetitie, sloot Jasper een uitmuntend seizoen af.

Jasper bleef ook veldrijden maar een latere opstart en de beperkingen door Covid-19 brachten met zich dat hij er slechts drie deed: 2de (na Axel Van den Broek), 3de in Sittard en 4de in het BK in Middelkerke. Jasper wist zich geen partij voor de jonge grootmeester Van den Broek maar voor een accessiet voelde Jasper zich geroepen. Na een blitzstart schoof hij evenwel onderuit in de eerste bocht en kon aan een langdurige inhaalrace beginnen tot bij de niet verwante Tielensen van wie hij wel Zander maar (mede door een foutje in de slotronde), niet Neo te pakken kreeg, waardoor hij het podium rateerde.

De goede student electro-mechanica aan de Campus 't Spoor in zijn thuishaven Mol wil als tweedejaarsnieuweling de fraaie lijn krachtig doortrekken. Zijn programma wordt een copy past zijn van dat van 2021, aangevuld met de nieuwe Ronde van Vlaanderen en met Acrog-Balen minstens één trip naar het buitenland. Met zijn trainer-coach Dennis Vanendert zal hij verder bekijken welke (meestal sterkbezette) regionale koersen het best corresponderen met zijn hoedanigheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten