maandag 1 november 2021

De best prestérende aspirant van bouwjaar 2007

Toon DE ZUTTER 

Mazenzele was het mooist

Toon DE ZUTTER wint het kampioenschap van Vlaanderen op magistrale wijze.

Toon De Zutter (Stekene) heeft bij de 14-jarigen vaker gewonnen dan bij de 12- en de 13-jarigen sàmen. Hij zegevierde in 13 van zijn 22 koersen, werd 7 x 2de, 3de in het BK op de weg en 5de in het BK tijdrijden. Toon mag dus zonder voorbehoud spreken over een grand cru jaar, dat zich niet gauw zal herhalen.

“En toch zat er nòg meer”, verrast Toon. “In Rijkevorsel op de derde dag van de Antwerp Tour clashte ik met Thibaut Van Damme en werd er de dupe van want ik verloor daardoor de dag- en meteen ook de eindzege. Ja ik zit er nog altijd mee.”

Daardoor werd de stand in de onderlinge confrontaties 4-8 in plaats van 6-6. Het wringt dus een beetje tussen die twee en eigenlijk zou dat niet mogen want ze zullen (hopelijk) compagnons de route zijn op hun lange weg als jonge coureur. Uitpraten die kwestie zodat hun koersen niet aan fun inboeten 

“Het mooiste moment viel mij te beurt in het kampioenschap van Vlaanderen”, twijfelt Toon niet. “Ik had mijn eerste vier koersen gewonnen maar mijn ietwat tegenvallende vijfde plaats in het BK tijdrijden met 27,5” meer dan Zeno Durie deed geen goed aan mijn vertrouwen. Toch reed ik in Mazenzele de sprint van mijn leven en won met duidelijk verschil. Mijn seizoen was dan reeds geslaagd, zelfs al kon ik dat niet herhalen op het BK in Hoogstraten, waar ik evenwel ook op het podium stond. En na de Antwerp Tour bevestigde ik in de Ronde van West-Vlaanderen dat ik meerdaagse inspanningen goed verteer.”

“In 2022 wordt het helemaal anders”, blikt Toon vooruit. “Voor het eerst word ik geconfronteerd met jongens van een ander bouwjaar, een stap in het onbekende die mij evenwel niet afschrikt.”

In de aanloop zal hij tijdens de Blaarmeersen opnieuw aan zich laten voorbijgaan. Jammer want hij zou ook daar een meerwaarde zijn.

“De piste spreekt mij voorlopig niet aan. Het zal eerder in het veld zijn dat ik het tussenseizoen overbrug”, verduidelijkt Toon die in het OLVP Sint-Niklaas sportwetenschappen volgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten