maandag 10 januari 2022

Axel VAN DEN BROEK

nu reeds een habitué met een 4/4

die ook vol zal inzetten op de weg

 

Axel Vandenbroek deed bij de tweedejaarsnieuwelingen wat van hem verwacht werd: met bravoure winnen! Hij is helemaal terug is na een vertwijfeld 2021. Hij voelde zich niet langer comfortabel bij Bert Containers en bofte dat hij naar zijn moederclub Balen mocht terugkeren, waar hij herleefde tot hij met drie compagnons de route op training in Malmédy door een auto werd aangereden. Axel werd op de auto gekatapulteerd met een onzachte ruglanding op de weg voor gevolg.  Hij werd opgeraapt met een zwelling, een kneuzing aan het dijbeen en een spierscheur die hem weken immobiliseerden. 


Axel VAN DEN BROEK tijdens het wegkampioenschap van België in Roosdaal-Pamel,
waar hij niets kon forceren en op de elfde plaats bleef steken.



Het kwam evenwel goed tegen het begin van het veldritseizoen. Na vier dichte ereplaatsen was er die eerste bevrijdende overwinning in Heusden-Zolder die de toon zette voor een nog betere november met de overwinning met driekwart minuut voorsprong in de Duinencross van Koksijde als kroonstuk. Aan diezelfde Noordzee werd hij anderhalve maand later voor de vierde opeenvolgende keer de kampioen van België van het bouwjaar 2006. Zonder afgelasting in 2021 ware dat een loepzuivere 5 op 5 geweest. 

En dan is er de ‘snelheid’ die Axel in Middelkerke neerzette over zijn 13 km.: 24,38 km./u. terwijl de anderhalf jaar oudere Yordi Corsus zijn 15,5 km. aan 24,44 km./u. afhaspelde. Dat belooft voor de winter 2022-2023 wanneer de beide antagonisten met mekaar zullen te maken krijgen.

 

Axel Van den Broek zet vanaf de lente ook vol in op de weg en dat was de initiële reden van zijn terugkeer naar Acrog-Tormans.

Merkwaardig dat de derde en de vierde in de uitslag der tweedejaars-nieuwelingen, Balense kampioenen op de weg bij de eerstejaars uit 2021 zijn: Jasper Schoofs (tijdrijden) respectievelijk Nio Vandevorst (weg).

Het begint bangelijk te worden hoe de troepen van voorzitter Jef Robert (die het als geen ander daarmee goed meent) almaar meer de maat der dingen worden. Een goede zaak indien ze het louter binnenlandse ‘verkeer’ niet al te zeer monopoliseren doch beter maken om in het buitenland gensters te kunnen slaan en kant-en-klare elementen aan de beroepscategorie te kunnen afleveren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten