dinsdag 25 januari 2022

Na de dood van zijn amper 36-jarige mama …

 

Kobe VANDENABEELE 

kan als géén ander relativeren 

 

Kobe Vandenabeele was bij de aspiranten geen uitblinker, al won hij bij de 12-jarigen al meteen een wedstrijdje in Beloeil. Woonachtig in Onkerzele werkte hij vooral een Waals programma af.

“Een foute keuze ingegeven door iemand die het goed bedoelde maar er te weinig van kende”, geeft hij ootmoedig toe. “Het bezorgde mij een beduidende achterstand bij de nieuwelingen, die ik tijdens het tweede jaar ophaalde waarbij veel dank aan mijn trainer Wim De Wolf.”


Kobe VANDENABEELE baalt na zijn opgave door een val in het BK in Roosdaal-Pamel.


Kobe zette in 2021 inderdaad ferme stappen, daarvoor had hij zelfs geen overwinning nodig. Hij eindigde amper buiten de eerste tien, onder meer in Herbeumont (26ste), de eerste van twee Ardennenkoersen. In de tweede, die van Couvin, deed hij beduidend beter: hij won er de spurt van de achtervolgende groep op de vluchters Steffen De Schuyteneer, Niels Driesen, Oscar Dopchie en Gilles Dockx

“Ook de zaterdag van de Vermarc-tweedaagse herinner ik mij graag”, vervolgt Kobe. “Ik mocht in Rotselaar het podium op met Victor Vaneeckhoutte en Liam Van Bylen. ’s Anderendaags in Nieuwrode overkwam mij het tegenovergestelde. Na amper tien km. liep mijn ketting af en stond ik machteloos aan de kant. Ook op het BK in Roosdaal-Pamel speelde een afgelopen ketting na een val bij halfkoers mij parten en bovendien was mijn stuur losgekomen. Op het Vlaams kampioenschap verging het mij beter, al had ik in Laarne mee moeten zijn met de vluchters. In de sprint voor de negende plaats werd ik logisch geklopt door Steffen De Schuyteneer. De Affligem Classic werd dan weer een afknapper omdat ik er met mijn gedachten niet bij was. Ik was kort voordien op de hoogte gebracht van de precaire gezondheidstoestand van mijn mama, bij wie acute leukemie werd vastgesteld.”


Drie maanden later geeft Kobe thuis in Onkerzele, waar hij zijn hartsvriendin Xaydee van Sinaey moet troosten. Zij werd op 9 januari Middelkerke op eclatante wijze kampioene van België bij de juniores, Gloria Victoria tot corona haar twee weken later weghield van het WK in Fayette-ville, waarop ze zoveel zinnen had gezet om zo dicht mogelijk te eindigen. 

Xaydee weet intussen van Kobe dat er nòg véél érger bestaat, want op 5 december 2021 moest hij afscheid nemen van zijn amper 36-jarige mama Katleen van Wayenberge

Kobe heeft aan zichzelf beloofd dat hij zijn immens verdriet in adrenaline zal omzetten voor een spetterend debuut als neo-junior, niet met zijn oorspronkelijke club Jonge Renners Vollezele. Aanvankelijk leek dat het Nederlandse Ridley-Hermans te worden tot Gert Vangorp daar opstapte om met zijn poulain bij het Heist Cycling Team neer te strijken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten